במשך שנים מחקרים רבים מצאו כי לחיי הנישואים יש יתרונות רבים על פני חיי רווקות, כשהדגש הוא על יתרונות בריאותיים. חיי נישואים נמצאו כמאריכים חיים, מפחיתים סיכון למחלות לב, שבץ, דיכאון ועוד. לשמחתם הרבה של מי שלא מעוניינים להתמסד, בשנים האחרונות אותו הקשר בין בריאות לחיי נישואים נחלש, וכעת מחקר חדש מצא כי יתכן ויתרונות אלו כבר לא קיימים. 



במחקר, שפורסם בכתב העת Social Science Quarterl, השוו החוקרים בין אנשים נשואים שנולדו בין השנים 1955 ל-1984, הם מצאו כי אותם יתרונות בריאותיים נחלשו עם השנים, ונמצאו בעיקר בקרבת קבוצות הגיל הבוגרות יותר במחקר. מעבר לכך, אותם יתרונות בריאותיים היו קיימים רק בנישואים שנמשכו 10 שנים או יותר. 


כמו כן, החוקרים הם מצאו כי אותו אפקט נמצא בעיקר בקרב הנשים, בעיקר בקרב קבוצות הגיל הבוגרות יותר, אך היה מאוד חלש בקרב נשים בקבוצות הגיל הצעירות יותר. בהשוואה בני גילם הלא נשואים, הנשואים בקרב קבוצת הגיל הצעירה ביותר לא חוו שום יתרונות בריאותיים. לדעת החוקרים, המחקר מצביע על כך שההנחה לפיה חיי נשואים מועילים לבריאות כבר לא נכונה, אם כי הם עדיין לא יודעים מה היא הסיבה המדויקת לכך.

יתרונות בריאותיים לנשואים? כנראה שלא. אינגאימג
יתרונות בריאותיים לנשואים? כנראה שלא. אינגאימג


דמיטרי טומין, מנהל המחקר וחוקר סוציולוגיה באוניברסיטת אוהיו, הציע מספר סיבות אפשריות לממצאים הללו, בין היתר שהמחקר "עשוי לשקף מגמות דמוגרפיות ותרבותיות שערערו על ההשפעות המגנות של נישואים". כיום, פחות אנשים מתחתנים או מתחתנים בגילאים מאוחרים יותר ממה שהיה מקובל בעבר. כמו כן, גם מקורות התמיכה החברתית והכלכלית שלהם השתנו. במקום להיעזר בבני הזוג, רבים חוסכים כסף על ידי כך שהם גרים עם ההורים או עם שותפים למשך זמן רב יותר.

מעבר לכך, כיום יש פחות סטיגמה על מי שבוחר להתחתן מאוחר יותר או להישאר רווק. כמו כן, אנשים לא נשואים, בעיקר נשים, חווים עלייה בחופש הכלכלי שלהן במהלך העשורים האחרונים. בעבר, המצב הבריאותי של אישה נשואה היה תוצאה של ביטחון כלכלי שסיפקו לה חיי הנישואים. כיום, זה משהו שיותר קל לנשים להשיג  בכוחות עצמן, ללא תלות באחרים.

רוצים להישאר רווקים? לכו על זה. אינגאימג
רוצים להישאר רווקים? לכו על זה. אינגאימג

 
אופציה נוספת שמציע טומין היא שבשנים האחרונות מוסד הנישואים הפך מלחיץ יותר. "הקונפליקט של קריירה-משפחה גדל בעשורים האחרונים של המאה העשרים, והזמן בו בני זוג מבלים יחד ירד במהלך תקופה זו", אמר טומין."על רקע דרישות רבות יותר בעבודה ובבית, ופחות זמן שבני הזוג מבלים יחד, בני הזוג הנשואים של ימינו עלולים למצוא בנישואים יותר כמקור לקונפליקט וסטרס מאשר משאב ששומר על בריאותם".

גורם נוסף שהציע טומין הוא הירידה שחלה בעשורים האחרונים בשיעור הנישואים בקרב בני מעמד סוציו-אקונומי נמוך. "זה יכול להיות המצב בקרב קבוצות הגיל הצעירות יותר, כאשר רק הזוגות העמידים ביותר מתחתנים, יכול להיות שיהיה רק שינוי קטן בבריאות שלהם לאחר הנישואים, מפני שמצב הבריאות של האנשים שנישאים הוא כבר מלכתחילה טוב מאוד", הסביר. 

via GIPHY