לרוב מתייחסים לנוירוזה כדבר שלילי, ואכן דאגה מוגזמת עלולה לפגוע באיכות החיים, במצב הנפשי והבריאותי שלנו. כשאומרים נוירוזה הכוונה היא בעצם למגוון רחב של הפרעות נפשיות כמו דיכאון וחרדה ונטיות אובססיביות. המונח אומנם מעיד על הימצאותן של הפרעות נפשיות ממשיות, אך בתרבות הפופולרית הוא משמש על מנת לתאר התנהגות אנושית שכיחה. אומנם נוירוזה ברמה גבוהה עלולה לפגוע בתפקוד תקין ולפגוע באורח החיים,אך היא גם יכולה מאוד להועיל ועל פי מחקר חדש זה גם עלול להפחית את הסיכוי למוות בטרם עת.



על פי מחקר חדש של אוניברסיטת אדינבורו, שפורסם במגזין Psychological Science, נמצא שאנשים עם רמה גבוהה של נוירוזה היו בעלי סיכון נמוך יותר ב-8% למות מכל סיבה שהיא, בעיקר סרטן ומחלות לב וכלי דם, בהשוואה לאנשים עם רמות נמוכות של נוירוזה. במחקר השתתפו למעלה מ-300,000 אנשים מבריטניה, בין הגילאים 37073, שהיו במעקב במשך שש שנים. המשתתפים התבקשו לעבור מבחן אישיות, שמדד את רמת הנוירוזה שלהם, אורח החיים שלהם ומצב בריאותם (כמו BMI ולחץ דם). הם גם התבקשו לדרג עד כמה הם מרגישים בריאים.


אנשים נוירוטים הולכים יותר לרופא. אינגאימג
אנשים נוירוטים הולכים יותר לרופא. אינגאימג

 
מהתשובות שנתנו המשתתפים, נמצא שאנשים שדיווחו שמצב בריאותם אינו טוב, והיו בעלי נטיות נוירוטויות גבוהות, היו בעלי סיכון מעט נמוך יותר למות. "הממצאים שלנו מראים שהיחס משתנה בהתאם לאופן שבו אנשים מדרגים את מצב בריאותם", אמרה מנהלת המחקר קתרין גייל, חברת סגל באוניברסיטת אדינבורו ואוניברסיטת סאות'המפטון. "בקרב אנשים שדירגו את מצב בריאותם כמצוין, והיוו בעלי נטיות נוירוטיות גבוהות, לא נמצא קשר בין תכונות אלו לבין הפחתת הסיכון שלהם למות. אך בקרב אנשים שדירגו את מצב בריאותם כרעוע, והיו בעלי רמות גבוהות של נוירוזה, נמצא אפקט קל שהגן עליהם ממוות בטרם עת".

ממצא מעניין נוסף שעלה מהמחקר הוא, שאנשים שדורגו ברמות הגבוהות ביותר של נטיות נוירוטיות, היו בעלי נטייה נמוכה יותר למות בטרם עת, ללא קשר לדירוג העצמי של מצב בריאותם. יחד עם זאת, החוקרים מצאו כי תכונות נוירוטיות לא השפיעו על הנטיות של אנשים מלעסוק בהרגלים לא בריאים כמו עישון, שתייה מופרזת, חוסר פעילות גופנית או תזונה לקויה.
 

via GIPHY

בנוסף, למרות שזה לא משהו שהחוקרים בדקו, לטענתה של גייל, נוירוזה עשויה לגרום לאנשים ללכת לרופא לעיתים קרובות יותר, ובכך להוביל לאבחון מוקדם יותר וטיפול אפקטיבי יותר של מחלות שונות. לצד זאת, הזהירה גייל כי נוירוזה עדיין אינה תמיד חיובית. "יש חסרונות בלהיות נוירוטיים, כיוון שזה גורם לאנשים להיות בעליה נטייה רבה יותר לחוות רגשות שליליות", אמרה גייל. "אך הממצאים מצביעים על כך שגם יש לכך יתרונות, עבור חלק מהאנשים, נראה שזה מציע הגנה למוות בטרם ע.. אנו צריכים כעת לברר למה זה קורה"