ישראל קרישטל, ניצול שואה שהחזיק בתואר הגבר המבוגר בעולם, על פי ספרי גינס, הלך ביום שישי האחרון לעולמו בבית החולים בחיפה והוא בן 114.


קרישטל הוכרז כגבר המבוגר בעולם רק בשנה שעברה, לאחר שהלך לעולמו בחודש מרץ אזרח יפן שהחזיק בתואר המכובד. קרישטל היה ניצול מחנה ההשמדה אושוויץ, שם נרצחה אשתו. קרישטל נולד ב-15 בספטמבר 1903 למשפחה דתית בעיירה ז'רנוב שבפולין שהייתה אז חלק מהאימפריה הרוסית.



אביו של קרישטל גויס לצבא רוסיה במהלך מלחמת העולם הראשונה ונהרג זמן קצר לאחר מכן. ב-1920, בגיל 17, הוא עבר ללודז' ועבד במפעל לייצור ממתקים של המשפחה והפך למומחה בתחום. הוא התחתן ב-1928 והביא לעולם שני ילדים.



ב-1940, בזמן שפולין נכבשה על ידי הנאצים הוא המשיך לייצר ממתקים בגטו בעיר. שני ילדיו נהרגו במקום. הוא ורעייתו נשלחו לאושוויץ. עם חיסול הגטו באוגוסט 1944 אשתו מתה במחנה ההשמדה בזמן שהוא היה עובד כפייה. לאחר המלחמה כשאיבד את רעייתו ומשפחתו הוא נשלח לבית החולים שם חילק ממתקים לחיילים הסובייטים.



הוא שרד במחנות לאחר שהגרמנים גילו אותו. הוא סיפק להם דברים טובים, סוכריות ושוקולדים ומשקאות מתוקים ומיוחדים הם היו זקוקים לו. "אין ספק שזה הציל את חייו" סיפרו בני המשפחה. אחרי השואה הוא שקל 33 קילוגרמים, היה תשוש ועייף וחולה. הוא חזר ללודז' והקים עסק לייצור ממתקים, לא נח לרגע, עמד עם הקביים וייצר ממתקים.



כאמור, בתואר המיוחד של הגבר המבוגר בעולם הוא זכה רק לפני כשנה. "סבא כל הזמן התעסק בגורל העם והמדינה. הוא חש גאווה לראות את העם קם מחדש אחרי השואה. הוא דיבר המון על הדבר הזה", סיפרו בני משפחתו. הוא הותיר אחריו בן ובת, תשעה נכדים ו-32 נינים.