יש הרבה סיבות שגורמות לאנשים לא להיות כנים באינטרנט, בעיקר ברשתות החברתיות - החל מרצון לשמור על אנונימיות, דרך פחד מגניבת מידע חשוב ועד ניסיון לבנות 'אני' אחר שיהיה מוצלח יותר מזה הקיים במציאות. הדבר המפחיד ביותר הוא, שלעומת שקרים שנעשים פנים אל פנים, באינטרנט קשה מאוד ולפעמים אף בלתי אפשרי לדעת כשמישהו משקר. למעשה, מחקרים כבר מצאו שיותר קל לשקר בהודעות מאשר פנים אל פנים, ובין הפייסבוק לטוויטר ואינסטגרם, הדרך אל חוסר הכנות הופכת לפשוטה ונגישה יותר.



אומנם אי אפשר להימלט לחלוטין משקרים, והרי מדובר במנגנון הגנה, אבל בהחלט יש הבדל בין שקר לבן מידי פעם, לבין זיוף מוחלט ושיטתי של האמת. מה שנקרא, פייק ניוז. אז מה הם השקרים הנפוצים ביותר? אתר 10awesome בדק את הנושא, וחזר עם תוצאות מפחידות. על ידי ניתוח של 3,000 פוסטים של אנשים שנתפסו בשקר, והועלו לקבוצה ללכידת שקרנים באתר רדיט, נבדקו השקרים הנפוצים ביותר, האתרים אליהם הם מועלים וכיצד מגיבים מי שנתפסו בשקר.

השקרים הנפוצים ביותר


השקר הנפוץ ביותר ברשתות חברתיות, לפחות על פי ניתוח הנתונים, הוא שימוש בתמונות מזויפות (25.2%). הוא גם הקל ביותר לגילוי, ומחיפוש בגוגל אפשר בקלות לבדוק אם תמונה מסוימת שייכת למי שהציג אותה כבעליה, או נלקחה ממקום אחר. הבא בתור ברשימה הוא שקרים לגבי בעלות על דברים מסוימים (23%), אשר ברוב המקרים גם משתמשים בהם בתמונות מזויפות (כמו למשל בעלות על רכב יוקרתי ולקיחה של תמונה מאתר רכבים). שלישי ברשימה הם שקרים בנוגע לדייטים, מערכות יחסים וסקס (כמעט 15%).



 איפה משקרים הכי הרבה

צוות האתר עשו את עבודתו מהימנה, ובדקו גם היכן אנשים משקרים הכי הרבה ברשתות החברתיות. למרבה האבסורד, אותו אתר שהקים קבוצה ללכידת שקרנים, רדיט, נמצא עם אחוז השקרנים הגבוה ביותר (44.36%). ההסבר של הצוות היה, שיתכן שמשתמשי רדיט מכירים יותר את האתר, ולכן קל להם יותר לזהות בו שקרים. אך הדבר לא ודאי. אחריהם בתור נמצא פייסבוק (26.2%), ורק אחוז קטן באופן מפתיע הגיע מטוויטר (4.52%).




איך מגיבים אנשים שנתפסים על חם

הדבר הבא שנבדק הוא מה הייתה התגובה של אנשים שנתפסו בחוסר הכנות שלהם. באופן לא מפתיע, רבים ממי ששיקרו (קרוב ל-64%) נכנסו למגננה, והתעקשו שהם דוברי אמת גם כשנתפסו. רק 25.18% הודו שהם שיקרו, והשאר שינו את גרסת השקרים שסיפרו.
 



למרבה הצער, לא נבדקו השיטות המועילות ביותר לזיהוי שקרנים סדרתיים. עד שזה יקרה נותר לנו לסמוך על האינסטינקטים שלנו, ולדאוג לא להאמין לכל מה שמספרים לנו. כמובן, מעל לכל, אם אנו רוצים כנות, כדי לנו לדאוג לספק את הסחורה בהתאם.