שכנים זו ככל הנראה ההמצאה המיותרת ביותר בעולם, אך אלא אם נגור בבידוד מוחלט באזור נידח, לא נוכל להתחמק ממנה. כי מה לעשות, כשחיים בחברת באנושית, תמיד יהיה מישהו שיגור לידכם או בקרבת מקום וישגע אתכם למוות. מעבר לכך שיש בעולם שכנים רעים או רועשים, לפעמים פשוט לא מתחשק לתקשר אתם, כי רוצים פרטיות וכי כבר יש לנו חברים, או סתם כי אנחנו סנובים ולא בא לנו.



למרות שנראה שזו תופעה ישראלית בלבד, מסתבר שהסלידה מהשכנים היא גם תופעה בינלאומית, שקיימת במדינות רבות בעולם. באוסטרליה למשל, בסקר חדש שנערך לאחרונה נמצא כי מעל שליש מהאנשים לא רוצים שום קשר עם השכנים שלהם. מסיבה לא ברורה כמעט שני שליש כן רוצים לתקשר איתם. בסקר, שנערך בידי האתר ealestate.com נמצא גם ש-15% מהמשתתפים יוצאים מגדרם רק כדי שלא יצטרכו לדבר עם השכנים שלהם. נתון נוסף ומפתיע, שבטוח היה גבוה יותר בישראל, הוא ש-10% בלבד התקשרו למשטרה כדי להתלונן על השכנים שלהם. הסיבה? כמובן לא מתוך דאגה לשלומם, אלא מפני שהם רועשים מדי. 


אוף, שילכו כבר. בסקר נמצא שאנשים מתאמצים כדי להתחמק מהשכנים שלהם. אינגאימג
אוף, שילכו כבר. בסקר נמצא שאנשים מתאמצים כדי להתחמק מהשכנים שלהם. אינגאימג

 
לפעמים נדמה שהיה עדיף לו לא היינו צריכים לתקשר עם השכנים שלנו כלל, לא במציאות ובטח לא בעולם הווירטואלי. אך יש מעטים (14%) שלא מספיק להם הקשר עם השכנים במציאות, הם גם חברים שלהם בפייסבוק. מדובר באקט מאוד בעייתי, אם אתם רוצים לרשום סטטוס גנאי נגדם. בנוסף, יש מי שלא מספיק להם לרגל על השכנים שלהם בפייסבוק, ולפחות 1 מתוך עשרה הודו שהם עושים סטוקינג לשכנים שלהם במציאות. קריפי. שלושה אחוזים אף הודו שראו שכן שלהם בעירום, אם כי לא ברור אם אלו אותם אנשים שגם עושים סטוקינג. מבין אסופת הנתונים הזו, שחלקם די מטרידים, המפתיע ביותר שבהם הוא שרק אחד מכל חמישה רבו עם השכנים שלהם. ההסבר לכך? הם משקרים! בטוח. או פשוט לא גרים בישראל.
 

via GIPHY

סקר אחר, שנערך בקרב הקהל הבריטי בידי האתר Portafina, מצא סיבות נוספות בגינן אנשים נמנעים מלהכיר את השכנים שלהם. בסקר, בו השתתפו למעלה מ-1000 נמצא כי פחות משליש (29%) דיווחו שהם חיים בשכונה ידידותית ומדברים עם השכנים שלהם. כלומר כ-70% לא חשים כך ולא מתקשרים עם שכניהם. נתון שנראה סביר לחלוטין, ולגמרי אפשר להבין אותם. למעשה, כשנשאלו מתי ואם הם מדברים עם השכנים שלהם, 22% ענו שהם בילו פחות מחמש דקות בשיחה עם שכניהם בחודש האחרון. מדובר בחמש דקות יותר מידי. כמו כן, 10% דיווחו כי התלוננו על שכניהם, אם בפניהם או אם בפני המשטרה. ממצא פחות מובן בסקר היה ש-23% אמרו שיש להם שכנים שהם גם כחברים שלהם. מסתבר שזה אפשרי. כנראה.

מבין כל השאלות הרבות שנשאלו בסקר, נמצאו חמש הסיבות העיקריות בגינן אנשים אמרו שאינם מדברים עם השכנים שלהם:
1. חוסר רצון לפלוש לפרטיות של השכנים (22%)
2. רצון לשמור על הפרטיות שלנו (20%)
3. חשש שלא יהיה להם דבר במשותף עם השכנים (15%)
4. חדשים באזור, עדיין לא מכירים את השכנים (13%)
5. חושבים שהשכנים לא מחבבים אותם (12%)

הסיבה היחידה, כנראה, שתגרום לאנשים לפתוח בשיחה עם השכנים, מלבד תלונה עליהם, היא אם הם שומרים על חבילה שהגיעה עבורם בדואר (40%). מנהג שפחות נפוץ בישראל. כמו כן, אם השכנים הם מעל גיל 65 יש יותר סיכוי שהם יגידו שלום או יעניקו הנהון ידידותי (38%). בנוסף, מעל מחצית (57%) יסכימו לפקוח עין על בית השכנים אם הם בחופשה.