בעוד רובנו מתקשים לשמור על מקום עבודה אחד, צעירה אחת מסקוטלנד מצאה עצמה עובדת בלא פחות מתשע עבודות במקביל. שרה מור, 26, מאדינבורו, סקוטלנד, החליטה לפני שנתיים וחצי לעזוב הכל ולעבור לאי בודד, לאחר שמאסה בחיי העיר. "הייתי בודדה באדינבורו, למרות שיש שם כל כך הרבה אנשים" סיפרה מור ל-catersnews. "גרתי באותו בית במשך 23 שנים והכרתי רק את האנשים שגרים בסביבה שלי וכאן אני מכירה את כולם".



כעת, מור מתגוררת באי צפון רונלדסיי, שנמצא באיי אורקני בסקוטלנד. מדובר באי קטנטן עם כ-70 תושבים סך הכל, כשרובם כבר מבוגרים בין הגילאים 45-65. מור, ככל הנראה האדם הצעיר ביותר באי, עבדה באדינבורו רק בעבודה אחת, כמוכרת בגדים וכעת עובדת בתשע עבודות במקביל. כשרק הגיעה, עבדה כמטפלת בקשישים, אבל במהרה מצאה עצמה עובדת בתשע עבודות במקביל, פשוט כי אין מספיק תושבים צעירים שיעבדו בהן.



כעת, כשהיא לא עוזרת לאוכלוסיה הבוגרת, מור עובדת כרועת צאן, כבאית, חברת מועצה, מדריכת טיולים למגדל האור באי ובקרת תעבורה אווירית מקומית, מטפלת בכבודות בשדה התעופה, מחלקת דואר ועובדת בחוות עם דחפורים. קלי קלות.



מור באחת מעבודותיה, הפעלת דחפורים בחווה. צילום: יוטיוב
מור באחת מעבודותיה, הפעלת דחפורים בחווה. צילום: יוטיוב


"הבעיה היא שחלק מהתושבים מגיעים לגיל שהם עומדים לצאת לפנסיה, ואלו שמחליפים אותם גם הם לא צעירים", הסבירה מור על המחסור בכוח אדם. את מרבית העבודות היא בכלל עושה בהתנדבות מטוב ליבה, ולמרות שהיא לא מרוויה המון היא "שמחה על הגיוון". כמובן שלא את כל העבודות היא נהנית לעשות באותה מידה, ולדבריה, "יותר מכל אני הכי נהנית לעבוד בשדה התעופה. יש הרבה אחריות וזה יותר חברתי מאשר התפקידים האחרים שלי, כיוון שיש בה שלושה אנשים נוספים".
 
למרות שהחיים על האי הם די קשים, היא מודה שהיא שמחה על המעבר הלא שגרתי שעשתה, ולא הייתה משנה דבר בחייה. "החיים כאן לא קלים וזה לא מקום שמישהו יגיע אליו כדי להתעשר, אבל אני אוהבת את זה", סיפרה מור. מעבר לכך שיש לה המון עבודות, זו גם הפעם הראשונה ששרה גרה לבד, הרחק מהוריה, משפחתה וחבריה. המעבר, היא מודה, "היה מאוד מפחיד, כיוון שזו הפעם הראשונה שאני גרה מחוץ לבית. אבל באופן מוזר לא היה לי קשה מדי להסתגל לשינוי".

מישהו רוצה סיור במגדלור? צילום: יוטיוב
מישהו רוצה סיור במגדלור? צילום: יוטיוב

כמובן שלכל דבר חיובי גם יש חסרונות, ביניהם המחסור באוכלוסיה צעירה באי, מה שמפעיל עליה את רוב הלחץ לייצר דור המשך. העובדה שהאוכלוסייה הולכת ומזדקנת מסכנת את המשכיות האי ופוגעת בו כבר בימים אלו. "בית הספר המקומי נסגר בשנה שעברה, כי התלמיד היחיד שהיה שם עזב, כך שאנו זקוקים נואשות למשפחות שיגורו כאן".

לדבריה, בגלל שהיא הכי צעירה באי, המקומיים נוטים להתערב בחיי הרומנטיקה שלה ומעוניינים לראות אותה מתמסדת עם ילדים. "בקיץ, היה לנו פסטיבל והיו בו מספר גברים שהגיעו מאיים אחרים. חלק מהתושבים המבוגרים באי התחילו לנסות לשדך אותי לגברים הצעירים - הם היו רוצים שאתמסד על האי. זה היה די מביך אך זה נעשה ממקום טוב". למרות כל זאת, היא טוענת שכרגע אינה מחפשת זוגיות, ואם תרצה תוכל לחפש אהבה על אחד האיים הסמוכים. אומנם על האי לא תמצא בין זוג כשתרצה אבל לדבריה, תוכל למצוא אהבה על אחד האיים הסמוכים.
 
מור עם כבשה מקומית, בעבודת רעיית הצאן. צילום: יוטיוב
מור עם כבשה מקומית, בעבודת רעיית הצאן. צילום: יוטיוב


בשורה התחתונה, מור שמחה על חייה החדשים ולא מתכננת לעזוב בעתיד הנראה לעין. "אני לא מתגעגעת במיוחד לאנדיבורו. ביקרתי שם לפני חודש כדי לעזור להורים שלי לעבור, אבל לא הייתה לי תחושה נוסטלגית".