איש השלג הנורא, שמוכר גם בכינוי יטי, הוא יצור מיתולוגי שעיר דמוי דוב או קוף, שחי באזור הרי ההימלאיה וזכה ללא מעט אזכורים בספרים, במשחקי מחשב ובסרטים, כולל סרט אנימציה של האחים וורנר, שייצא לאקרנים בשנה הבאה. אולם מחקר חדש הכולל בדיקות דנ"א מפריך את האגדה וקובע כי מדובר בדוב רגיל.

צוות חוקרים בהובלת ד"ר שרלוט לינדקוויסט, מומחית למדעים ביולוגיים מאוניברסיטת באפלו, בחן תשע דגימות שיוחסו לאיש השלג. בין השאר נבדקו שרידים של עצמות, שיניים, עור, שיער ואף צואה, שנאספו לאורך השנים ונשמרו במוזיאונים ובאוספים פרטיים.

לפי המחקר שפורסם בכתב העת היוקרתי Proceedings of the Royal Society Biological Sciences, הבדיקות הגנטיות שנערכו לממצאים, אשר התבססו גם על ניתוחים קודמים שנעשו במסגרת המחקרים על יטי, העלו כי שמונה מהם היו של זנים שונים של דובים – דובים אסייתיים שחורים, דובי הימלאיה חומים או דובים טיבטיים חומים, בעוד הדגימה התשיעית הייתה בכלל של כלב.

"הממצאים שלנו מעריכים באופן חזק שהבסיס הביולוגי של אגדת יטי יכול להימצא בדובים מקומיים. זהו הניתוח הקפדני ביותר עד כה של דגימות שחשודות כי הגיעו מיצורים מיתיים חריגים או דמויי אדם. אני גנטיקאית של דובים, ולחקור את יטי לא היה על הרדאר שלי, אבל הממצאים שינו את המצב. האגדה של יטי קשורה מאוד לדובים. זה נתן לי הזדמנות נחמדה להשיג דגימות מדובים באזור שאנחנו יודעים עליו מעט, במקום שבו הם נדירים למדי".