נהוג לחשוב שרק בישראל נוהגים ביד רכה ומפנקת כלפי מחבלים, ויש הלועגים שחייהם אף משתפרים כתוצאה מכך שנלכדו בשטחנו. אבל מסתבר שלא רק רק אנחנו "מענגים" את אויבנו, ותמורת נתח מידע עסיסי, גם מחבלים בארה"ב יזכו ליחס מלכים. על כך יוכל להעיד חאמד אל דרבי, בן 42, חבר לשעבר באל קאעידה, שמעביר את חייו בכיף יחסי בכלא גוואטנמו.

על פי דיווחים שהתפרסמו בארה"ב, דרבי זכה לתנאים טובים בכלא במסגרת עסקה, לפיה יספק מידע על פועלו בארגון. לא היה קשה לשכנע אותו, שכן לאחר שנתפס, אי שם בתחילת שנות ה-2000, עבר מסכת עינויים אכזרית בכלא הצבאי השמור. באותה עת הוא הוכה, נתלה על קיר ממפרקי ידיו ואף איימו עליו שייתכן ויעבור אונס. הוא אומנם לא נאנס לבסוף, אך כן זכה לחוות בדיקה רקטאלית מחרידה. בנוסף לכך, הוא אולץ לרוקן באמצעות ידיו את הדליים ששימשו את האסירים האחרים כשירותים.

על מנת לצאת ממצב מחריד זה, דרבי הסכים לפני כארבע שנים לפתוח את הפה ולספר כל מה שידרשו ממנו. בין היתר, הודה באשמת סיוע בתקיפה על אוניית נפט צרפתית באזור תימן ב-2002. בהמשך, הוא עתיד למסור מידע שיש בידיו, לטענתו, על עבד אל רחים אל נשירי, מפקד המבצעים של אל קאעידה. הוא צפוי גם להעיד במספר מקרים נוספים הקשורים בלחימה מאותה עת. 
 
חמד אל דרבי. צילום: הצלב האדום
חמד אל דרבי. צילום: הצלב האדום

 
כפרס על טוב ליבו, דרבי כעת מתרווח בתאו שעוצב כבקתה ביער, שם הוא יכול לעסוק בגינון, ציור וכושר. בהתאם לדרישותיו, הוא אף זוכה לאספקה קבועה של עוגיות "אוראו" (בטעם תות), באקלווה ופאי אגוזי פקאן. כאשר אינו מנשנש ג'אנק פוד, דרבי מבשל במטבחו הפרטי בשר משובח, אותו הוא מתבל עם כוסברה, כמון וציפורן. בנוסף לכל התפנוקים הללו, דרבי קיבל גם מחשב נייד, פלייסטיישן ודיסקים של הסדרה האהובה עליו "משפחה בהפרעה". כמו כן, הוא גם מעביר את זמנו בלימוד אנגלית באמצעות תוכנה שסופקה לו.

למרות כל הטוב שקיבל, בכל זאת מדובר בבית סוהר, ודרבי מעוניין להשתחרר ממנו בהקדם. בהמשך החודש הוא אכן יזכה לכך, ויעבור תכנית שיקום בערב הסעודית, שאושרה בעבר על ידי הנשיא אובמה. הוא זכה ליחס של מלך למרות מעשיו, ולמרות שהוא הגיס של ח'אלד אל-מיהדאר, אחד מחוטפי המטוס ב-9/11.