כבר שנים שרופאים מפצירים בנו להימנע עד כמה שניתן משהות במקומות לא מאווררים ומלאי אנשים כדי שלא נידבק בשפעת או כל מחלה אחרת המועברת דרך דרכי הנשימה. אבל מה לעשות שאורח החיים המודרני לא תמיד מאפשר לנו להישמע לעצת הרופא, ואנו מוצאים עצמינו דחוסים פעמים רבות במשרדים, מעליות, רכבות, אוטובוסים, קניונים וכמובן מטוסים. אז אולי לא נוכל להימנע לחלוטין ממקומות אלו, אבל מומחים טוענים שיש דברים שאנחנו יכולים לעשות כדי להפחית את הסיכוי שלנו להידבק במחלות בזמן שאנו שוהים בהם.



אז עצות לגבי מעליות אין לנו, אבל בכל הקשור לטיסה, אנחנו כאן כדי לעזור. כדי להקטין את הסיכויים שלנו להידבק מאנשים חולים, כדאי להזמין מושב ליד החלון ולהישאר במקום במשך כל הטיסה. אל המסקנה הזו הגיעו חוקרים מאוניברסיטת אמורי באטלנטה, לאחר שעלו על 10 טיסות בארה"ב בנות 4-5 שעות בממוצע, כדי בדוק מה גורם לאנשים בטיסות להידבק. במהלך המחקר הם בדקו איך אנשים באים במגע זה עם זה, כמה פעמים הם קמו מהמושב שלהם בהתאם למקום בו ישבו, אילו וירוסים יש במטוס אם בכלל וכמה אנשים חולים היו בטיסה. 


המקום הכי מוגן במטוס ומי הכי מדבק

הממצא המפתיע ביותר? החוקרים מצאו שהסיכוי להידבק במחלות במהלך טיסה הוא די זניח, בניגוד למה שנהוג לחשוב. יחד עם זאת, עדיין קיים סיכוי כזה ואנשי צוות חולים מדבקים יותר מכל השאר. בגלל שהם נעים בין הנוסעים שוב ושוב, איש צוות חולה ידביק בממוצע 4-5 נוסעים בכל טיסה. יחד עם זאת, בממוצע רק אדם אחד מתוך 150 נוסעים צפוי להידבק מאדם חולה אחר בטיסה, אם הוא יושב במעבר. כדי להימנע מכך החוקרים לשבת במושב ליד החלון, שברוב המקרים יספק את המרחב המומלץ מאדם חולה (שהוא לפחות מטר אחד, להמלצת החוקרים).



רוצים להיות בריאים? שבו ליד החלון ותישארו שם לאורך כל הטיסה. צילום: אינגאימג
רוצים להיות בריאים? שבו ליד החלון ותישארו שם לאורך כל הטיסה. צילום: אינגאימג


טיסות באמת לא גורמות לנו לחלות?

החוקרים ציינו כי אחד החסרונות הבולטים של המחקר שלהם הוא הגודל שלו, מה שלא אפשר יותר מידי אינטראקציות עם אנשים חולים. למעשה, במהלך כל הטיסות שנבדקו החוקרים זיהו רק אדם אחד שהשתעל. כמו כן, אומנם המחקר נעשה במהלך עונת השפעות, אך בבדיקות שנערכו לא נמצאו וירוסים של שפעת או צינון.



אבל החוקרים כן מצאו משהו שזכה לאהדה בקהילה המדעית - הם הצליחו למפות באמצעות מחשב את האינטראקציה של אנשים על המטוס עם אנשים אחרים בהתאם למקום שבו ישבו. המשמעות של זה? יכולת לחזות בצורה מדעית אפשרות להידבק במטוס, וכן פתח למחקרים עתידיים. עד נהגו לבדוק איך נגיפים שנישאים באוויר מתפשטים בעיקר בניסויי מעבדות ובתים, אבל "זו הפעם הראשונה שזה נבדק במטוסים", אמרה על המאמר סימה לאקדוואלה מאוניברסיטת פיטסבורג, שחוקרת כיצד נגיפים מתפשטים.


מה הם מצאו?

38% מהנוסעים לא עזבו את מושבם במהלך הטיסה כולה, 38% עזבו את המושב פעם אחת, 13% קמו מהמושב פעמיים ו-11% קמו יותר מפעמיים. 
רוב מי שנטו לקום ישבו במושב במעבר.

80% מאלו שישבו במעבר קמו לפחות פעם אחת במהלך הטיסה, בהשוואה לאלו שישבו במושב אמצעי (62%) או מושב ליד החלון (43%).
 FlyHealthy Research Team

11 האנשים שנמצאים בקרבת האדם החולה הם בעלי הסיכוי הגבוה ביותר להידבק ממנו. כלומר מי שיושבים מימין ומשמאל לאותו אדם, וכן מי שיושבים בשורה מולם ובשורה מאחוריהם.