מעבר להיותו מדען דגול ואבי תורת היחסות, אלברט איינשטיין נחשב לאחד ההומניסטים הגדולים בהיסטוריה ופעיל נלהב של זכויות אדם. אי לכך, אין פלא שקהילת המדע ופעילי זכויות אדם סוערים עקב פרסום יומני המסע שלו, שחושפים שהוא היה לכאורה בעצם גזען ושונא זרים. היומנים, שפורסמו השבוע, מתארים את התרשמותו מביקורו באסיה והמזרח הרחוק, שם ביקר בשלהי שנות ה-20 של המאה שעברה.
 
בין המדינות בהן ביקר היו יפן, סינגפור, מצרים וסין, כשאת האחרונה תיאר באופן הכוללני והשלילי ביותר. המדען הדגול כינה את בני העם הסיני "מתועשים, מטונפים וטיפשים", והוסיף שזו אומה "משונה עם מנטליות של עדר. הם מתנהגים יותר כרובוטים מאשר כבני אדם", בה אין הבדל כמעט בין גברים לנשים. לדבריו, זה יהיה "חבל אם הסינים יתפסו את מקום של הגזעים האחרים. עבור חלק מאיתנו מדובר במחשבה קודרת". הוא לא ריחם על אף פרט באוכלוסיה ואת הילדים הסינים כינה "רפי שכל וחסרי מעוף".

היומנים הללו, שפורסמו לראשונה באנגלית, עוררו בהלה בקרב מדענים ופעילי זכויות אדם, בעיקר נוכח העובדה שאיינשטיין בעצמו גינה את הגזענות וכינה אותה "מחלה של האדם הלבן". סגן מנהל פרויקט איינשטיין במכון הטכנולוגי של קליפורניה, זאב רוזנקרנץ, הביע את דאגתו הרבה על היומנים: "אני מתחיל לשאול את עצמי: איך יכול להיות שהאייקון ההומניסטי הזה הוא מחברם של קטעים כאלה? הכתבים עומדים בניגוד לתדמית שלו של הומניסט גדול. זה גורם להלם לקרוא אותם ולהשוות אותם להצהרותיו הפומביות". יחד עם זאת, הוא הוסיף ש"הם נכתבו בצורה חופשיה יותר, הוא לא התכוון שהם יתפרסמו".

דובר של אוניברסיטת פרינסטון, שהוציאה לאור את היומנים, הוסיף בנושא ש"היומנים חושפים את הסטראוטיפים של איינשטיין לגבי מדינות שונות ומעלים תהיות על עמדותיו לגבי גזע".