למרות אנחנו נמצאים במאה ה-21, יש מדינות רבות שנשארו מאחור במובנים רבים, בעיקר בכל הקשור לזכויות אדם. כך למשל ברוב המדינות האסלאמיות עדיין אין חוקים שמגנים על ילדים, כך שנישואי ילדים (בעיקר ילדות) עדיין לגיטימיים וחוקיים לחלוטין. מעבר לכך שזו התעללות בפני עצמה, ברוב המקרים הילדים הללו יספגו אלימות פיזית ומינית כל חייהם ורבים מהם גם יירצחו.



הרשויות באפגניסטן דיווחו השבוע על ילדה שנרצחה בידי בעלה, כנקמה על רקע סכסוך בין שתי המשפחות. הילדה, חמייה, הועברה לבעלה במהלך טקס החלפת כלות בשם "באדאל". במסגרתו, משפחות מחליפות ילדות זו עם זו, וכך זה מאפשר להן להוריד את עלויות טקסי הנישואים וכן הן אינן צריכות לשלם נדוניה.


על פי דיווח של ה"גולף ניוז", נבדק הקשר אם חמייה נרצחה על רקע רצח הילדה השנייה שהועברה במסגרת העסקה. על פי החשד, הבעל של חמייה החליט לנקום - הוא התעלל בה, עד שלבסוף הכה אותה וחנק אותה למוות. לאחר מכן הבעל, שגילו המשוער הוא 35, נמלט מהמקום. בינתיים הרשויות הצליחו לאתר ולעצור את אבי הילדה והחקירה נמצאת בעיצומה. משוער שהייתה נשואה לבעלה בין חצי שנה לשנתיים, ולבעל יש אישה נוספת.

הילדה הועברה לבעלה במסגרת טקס החלפת כלות. אילוסטרציה: פיקסאביי
הילדה הועברה לבעלה במסגרת טקס החלפת כלות. אילוסטרציה: פיקסאביי


לפי גרסה נוספת לאירוע, שהיא פחות סבירה, הכלה נמכרה בידי משפחתה תמורת 13,500 דולרים, בשל חובות שלה למשפחת החתן, בטקס שנקרא "באעד". במהלך הטקס הזה נשים, בעיקר קטינות, מועברות למשפחה אחרת כדי לשמש להן שפחות או כלות, וכך לחסות על חובות.


הרצח המזעזע אירע יום לאחר פרסום דו"ח משותף של יוניצ"ף (קרן החירום הבינלאומית של האומות המאוחדות לילדים) ומשרד העבודה והרווחה האפגני, לפיו יותר משליש מהילדות באפגניסטן נישאות בעל כורחן לפני שהן מגיעות לגיל 18.

בעקבות הרצח, פעילי ארגון זכויות לנשים וילדים מסרו: "חשוב לזכור שזה לא מקרה בודד. יש מאות ילדות שהופכות לקורבנות של אלימות כזו כל יום באפגניסטן". נכון להיום, גיל הנישואים לנשים במדינה הוא 16 ולגברים 18. טקס ה"בדאל" כבר נאסר לפי חוק באפגניסטן, אבל זה לא מפריע לרבים להמשיך ליישם אותו.