אם להסתמך על המחקרים הרבים שיוצאים בנושא, נדמה שלא משנה מה נעשה לא נצליח לעולם לישון ב"צורה נכונה". עד כה המומחים אמרו לנו שאם נישן מעט מידי נסכן את בריאותינו, מה שהיווה עבורנו תירוץ טוב לעשות את מה שאנחנו ממילא כל כך אוהבים. אבל כעת מחקר חדש ומטריד מצא שגם אם נישן יותר מידי נזיק לעצמנו, ויתכן שזה הסוף להשלמת שעות השינה בסופי השבוע.


 


על פי המחקר, שנערך בשיתוף פעולה בין אוניברסיטאות מבריטניה ואוניברסיטת קיל בגרמניה, נמצא שאנשים שישנים יותר משמונה שעות בלילה מעלים את הסיכוי שלהם למות צעירים. את הנתונים הללו ביססו החוקרים על מחקר מתמשך שהתפרס על פני 47 שנים וכלל מעל שלושה מיליון משתתפים.



העלייה הזו בסיכויי התמותה מתרחשת בין היתר בגלל שאנשים שישנים יותר מידי נוטים יותר לסבול מהפרעות נשימה במהלך השינה. לדברי החוקרים, זה מעלה כפועל יוצא את הסיכוי שלהם לחלות ולמות ממחלות לב וכלי דם או משבץ. הסיכון הזה מתחיל רק לאחר 8 שעות שינה וככל שאנשים ישנו יותר כך יגדל הסיכון - למשל מי שישנו מעל 10 שעות יעלו את הסיכוי שלהם למות בטרם עת מהמחלות הללו ב-30%, ומי שישנו מעל 11 שעות יגדילו את הסיכוי הזה ב-47%.


אוף. שינה מופרזת מזיקה לבריאות. אילוסטרציה: אינגאימג
אוף. שינה מופרזת מזיקה לבריאות. אילוסטרציה: אינגאימג

 
"מדובר במחקר בעל השפעה רבה על בריאות הציבור, כיוון שהוא מצביע על כך ששינה מוגזמת היא סימן לכך שאדם נמצא בסיכון מוגבר לחלות במחלות לב וכלי הדם", הסביר ד"ר צ'ון שינג קווק, מאוניברסיטת קיל, גרמניה, במחקר שפורסם ב-the Journal of the American Heart Association. "לכן חשוב שרופאים יעקבו בקביעות אחר משך השינה ואיכות השינה של המטופלים שלהם. הם צריכים להבין שאם המטופלים מפריזים בשינה, הם נמצאים בסיכון גבוה יותר לסבול ממחלות לב וכלי דם וכן הפרעות נשימה בשינה". לדעת החוקרים, יתכן שהבעיות הבריאותיות הללו נגרמות גם מכך שמי שמפריז בשינה נוטה פחות לעסוק בפעילות גופנית, מה שפוגע לבסוף בבריאותו. 
 
למרות שמדובר במחקר מקיף ורציני, חשוב לזכור שנמצא קשר ולא נמצאה סיבה. כלומר, קשה מאוד לדעת בוודאות האם הבעיות הבריאותיות של המשתתפים הובילו לכך שהם ישנו יותר, או שהם ישנו יותר שעות ואז החלו לסבול מבעיות בריאותיות. יחד עם זאת, אין ספק שמדובר במחקר חשוב מאוד, שכן עד כה מרבית המחקרים התמקדו רק בשינה מעטה מידי.