אין אדם שלא קם בבוקר לפעמים עם רצון עז להעביר את כל היום בעצלות במיטה, או סתם בבהייה בטלוויזיה על הספה. אבל מאחר שאנחנו אנשים בוגרים ויש לנו מחויבויות, אין לנו ברירה אלא לקום. מעבר לכך, עצלנות נחשבת לשלילית מאוד, ולכן רבים מאיתנו משתדלים לעשות עם עצמנו "משהו מועיל". הבשורות הטובות הן, שכעת נמצא במחקר חדש כי עצלנות יכולה לעזור להאריך את תוחלת החיים. עם זאת, יש גם מלכוד.

 
במהלך המחקר, שנערך במכון למדעי הטבע של אוניברסיטת קנזס, נמצא שמינים עם חילוף חומרים מהיר יותר היו בעלי סיכוי גבוה יותר להיכחד, בניגוד לאלו עם חילוף חומרים איטי ו"עצלן" יותר. אותה "עצלנות", או במילים אחרות חילוף חומרים איטי, נמצאה כמעלה את סיכויי ההישרדות של מינים מסוימים.

הבשורות הרעות? נכון לעכשיו, זה נכון בעיקר לגבי רכיכות ימיות, בעיקר חלזונות ים. לאחר שהחוקרים בחנו היטב מינים שונים של יצורים ימיים אלו, הם מצאו שמי שהיו בעלי הוצאה קלורית נמוכה יותר נטו לשרוד זמן רב יותר מחבריהם בעלי חילוף החומרים הגבוה יותר. "מינים שיש להם דרישות אנרגטיות נמוכות יותר נטו להיות בעלי סיכוי גבוה יותר לשרוד מאשר אורגניזמים בעלי קצת מטבולי גבוה יותר", הסביר לוק סטרוז, מחבר מוביל במחקר בידיעה לעיתונות.
 
 רכיכות ימיות שורדות יותר בגלל חילוף חומרים איטי. חילזון ים, צילום: פיקסאביי
רכיכות ימיות שורדות יותר בגלל חילוף חומרים איטי. חילזון ים, צילום: פיקסאביי

 
כעת, החוקרים מקווים לבדוק את הנושא גם על מינים בסכנת הכחדה וליישם עליהם את מסקנותיהם, במטרה להאריך את תוחלת החיים שלהם. במהלך המחקר, שפורסם ב-Journal of Proceedings of the Royal Society B: Biological Science, נמצא שישנם מספר גורמים שמעלים את סיכויי ההכחדה של מינים מסוימים, אבל החוקרים סבורים כי לחילוף החומרים תפקיד חשוב ביכולת ההישרדות שלהם. הם מקווים שהנתון הזה יעזור להם לשפר את הדיוק בקביעת ההסתברות של הכחדה של מין מינים שונים.
 
במחקרים הבאים, החוקרים רוצים לבחון את הקשר בין מטבוליזם לבין הכחדות בקבוצות אחרות של בעלי חיים, כדי להבין את הנושא יותר לעומק. "לדעתנו ניתן להכליל את הממצאים האלו על קבוצות אחרות, בייחוד בתחום הימי", הסביר סטרוז. "הצעדים הבאים שלנו יהיו להרחיב את הניסוי לקבוצות אחרות, כדי לבדוק אם התוצאות עקביות".
 

via GIPHY