קשה למצוא מישהו בעולם הזה שאוהב ג'וקים, אולי פרט למיני מעטים שפשוט אדישים אליהם, ואפילו אחוז בודד שאף מגדל אותם כחיית מחמד. בשל כך, אפשר להבין את הבהלה שעורר מחקר אמריקאי חדש, לפיו במהלך השנים יהיה כמעט בלתי אפשרי להרוג ג'וקים באמצעים הקונבנציונלים.

לפי ממצאי המחקר, שפורסמו ב- the journal of Scientific Reports, התיקן הגרמני, שהוא בין מיני התיקנים הנפוצים בעולם, מפתח במהירות רבה מהצפוי עמידות צולבת לחומרי ההדברה וקוטלי החרקים העומדים לרשותנו. משמעות הדבר היא, שהם מעבירים את התכונות הללו לדורות הבאים וכך כל דור יהפוך לעמיד עוד יותר. "לא היה לנו מושג שזה משהו שיכול לקרות במהירות רבה כל כך", הסביר מייקל שרף, שעמד בראש המחקר שנערך באוניברסיטת פרודו באינדיאנה, "תיקנים שמפתחים עמידות למגוון רחב של קוטלי חרקים בבת אחת הופכים את יכולת השמדתם באמצעות כימיקלים בלבד לכמעט בלתי אפשרית".

אל המסקנות הללו החוקרים הגיעו בעקבות ניסוי, במהלכו נבדקה השפעתם של שלושה סוגים של קוטלי חרקים על אוכלוסיות מקקים בשלושה בנייני דירות בארה"ב. על שתי הקבוצות הראשונות הם ריססו סוג אחד של קוטל חרקים כשעל כל קבוצה נוסה סוג אחר, ועל הקבוצה השלישית הם ריססו את כל סוגי קוטלי החרקים. הם חזרו על ההליך הזה אחת לחודש במשך תקופה של חצי שנה.

  

התוצאות של הניסוי הזה היו מטרידות למדי, ולפיהן התיקנים פיתחו עמידות לקוטלי החרקים תוך דור אחד בלבד. החוקרים הופתעו לגלות שבכל הקבוצות שרוססו מספר התיקנים נותר כפי שהיה או גדל. כמו כן, במקומות בהם נוסו כל סוגי חומרי ההדברה, נמצא שהתיקנים פיתחו עמידות צלובת לחומרים והעבירו עמידות זו לדורות הבאים.
למרבה הצער, לא מדובר בבעיה שייחודית רק לארה"ב, אלא רלוונטית לכל מדינה באשר היא. "זה מאוד סביר שמה שראינו במחקר שלנו יתרחש במקומות נוספים בעולם", הסביר שרף. אז מה עושים בנושא? שרף טוען שבעתיד יהיה צורך למצוא דרכים אחרות להשמדת התיקנים, אך עדיין לא ברור מה הן יהיו. נוכל רק לקוות למחקר המשך בנושא. בינתיים נוכל להתנחם בתגובות שעלו בעקבות המחקר ברשתות החברתיות