יחידת יהל"ם, של חיל ההנדסה הקרבית, אחראית בשגרה ובחירום על כל תחומי החבלה של צה"ל ומוכיחה בכל פעם מחדש שיש לנו על מי לסמוך. הפעם, כחלק מאימון מיוחד של היחידה, פלוגת יעל, בפיקודו של רב סרן י', שיתפה פעולה עם חברה אזרחית והוציאה לפועל תרגיל יוצא דופן במסגרתו פוצצו שישה בניינים, שהיו עד לא מזמן חלק מהמפעל המוכר חיפה כימיקלים. צפו בתיעוד הפיצוץ המטורף של יחידת יהל"ם:

הפיצוץ המטורף של מפעל "חיפה כימיקלים" (צילום: באדיבות דו"צ)

בקרוב הפלוגה עתידה לבצע פעילות הכוללת את השמדת בית המחבל שרצח את אסתר הורגן ז"ל, ולפני פעילות כה חשובה, אין כמו אימון מוצלח. כשמ"פ יעל שמע על ההזדמנות לשתף פעולה עם חברת "תמר חבלה", הוא מיד קפץ על ההזדמנות לתת לחיילים שלו עוד קצת ניסיון לקראת הפעילות הקרבה – "יבש על רטוב". החברה האזרחית קיבלה על עצמה את המשימה לפוצץ את בנייני מפעל האמוניה, לאחר שהועבר לדרום, ועשתה זאת בממשק מרשים ומיוחד יחד עם לוחמי היחידה המיוחדת של חיל ההנדסה. צפו בהכנות היחידה והפלת אחד הבניינים:

כך נערכו לוחמי יחידת יהל"ם לפיצוץ האדיר (צילום: באדיבות דו"צ)

לפני הפיצוץ - הבניין ההרוס של ''חיפה כימיקלים'' (צילום: באדיבות דו''צ)
לפני הפיצוץ - הבניין ההרוס של ''חיפה כימיקלים'' (צילום: באדיבות דו''צ)

בראיון למעריב, מפקד הפלוגה סיפר כי הפעילות נערכה עם מספר מצומצם של צוותים, שהתאמנו רבות על תפקידם והיו נחושים לבצע אותו בהצלחה, כאשר לכל אחד מהם הייתה משימה ברורה. לקראת הפיצוץ, הלוחמים עשו הכנה מקצועית, תרגול טכניקה קרבית וחלוקת תפקידים ברורה על מנת לדמות מצב חירום, כאילו היו לקראת יציאה למלחמה. במטרה להשתמש במינימום חומר נפץ ועם מקסימום אפקט, הצוותים יצאו לתרגיל, כאשר הפעם האחרונה שנערך פיצוץ בסדר גודל כזה הייתה בצוק איתן במצב לחימה. 

ההריסות שאחרי הפיצוץ  (צילום: באדיבות דו''צ)
ההריסות שאחרי הפיצוץ (צילום: באדיבות דו''צ)

אחרי שלושה ימי היערכות, הפלוגה עשתה את מה שהיא יודעת לעשות הכי טוב והביאה לפיצוץ המבנים, שנעשה בצורה מושלמת. בתיעוד הפיצוץ, אפשר לשמוע את מפקד המבצע סופר לאחור: 4...3...2...1 – פיצוץ", ולאחריו אפשר לראות את הבניינים קורס לאט, בעוד ברקע נשמעו קריאות העידוד המזוהות עם היחידה. "היחידה בהחלט מקצועית ומוכנה לכל נוהל קרב או פעילות שנתבקש לבצע", הודיע המ"פ הגאה. 

לוחמי יחידת יהל''ם - ''כל פעילות שנצטרך לבצע תהיה בצורה הטובה ביותר'' (צילום: באדיבות דו''צ)
לוחמי יחידת יהל''ם - ''כל פעילות שנצטרך לבצע תהיה בצורה הטובה ביותר'' (צילום: באדיבות דו''צ)

 "על אף ההגבלות שנגרמות כתוצאה משיתוף פעולה עם חברה אזרחית ותיאומים מול המשטרה והאזרחים שגרים בסמוך, הצלחנו לגבור על הכל בזכות היצירתיות והפתיחות המחשבתית של הלוחמים", סיפר רב סרן י', והוסיף: "ההצלחה הגדולה מורכבת בעיקר מהישגים קטנים בדרך". לדבריו של המ"פ, מפעל "חיפה כימיקלים" בנוי לגובה ומחומרים חזקים, שיכלו להוות מכשול עבור הלוחמים, אך התוצאות מדברות בעד עצמן. "מבחינתו ההצלחה של התרגיל הוא מסר חד משמעי לאויב – איפה שלא נהיה, ואיזו פעילות שנצטרך לבצע תהיה בצורה הטובה ביותר", סיכם בביטחון מ"פ יעל, שהפגין גאוות יחידה, נחישות ודבקות במטרה.