מחקר שנערך לאחרונה בגרמניה מגלה כי האזנה למילים מרגיעות ולמוזיקה במהלך ניתוח, תחת הרדמה מלאה, עשויה להפחית את הכאבים בקרב מטופלים בתהליך ההתאוששות. צוות המחקר ערך ניסוי שכלל 385 חולים, בגילאי 18 עד 70, שעברו ניתוח מתוכנן שארך בין שעה לשלוש שעות תחת הרדמה כללית בחמישה בתי חולים בגרמניה.

מטופל על שולחן הניתוחים, אילוסטרציה (צילום: רויטרס)
מטופל על שולחן הניתוחים, אילוסטרציה (צילום: רויטרס)

החוקרים בדקו בין היתר את סוג ומשך הניתוח שעברו הנחקרים, ומידת הכאב שחשו לפני הניתוח ואחריו. בקרב חלק מהנחקרים הניתוח כלל השמעת מוזיקת רקע ומילים חיוביות כמו "אתם בטוחים עכשיו ונמצאים בטיפול טוב", שהושמעו שוב ושוב למטופלים במשך 20 דקות דרך אוזניות, בזמן שהיו תחת הרדמה. אצל אחרים לא נשמעה מוזיקה בכלל במהלך הניתוח שעברו.

הממצאים, שפורסמו לאחרונה בכתב העת BMJ - British Medical Journal, חשפו כי נרשמה ירידה של 25% בעוצמת הכאבים שדווחו מצד מטופלים שהושמעה להם מוזיקה במהלך הניתוח שעברו לעומת האחרים .עובדה זו מאששת את ההשערה שלפיה גופנו שומע ומעבד מידע מהסביבה החיצונית גם כשאנחנו לא ערים ונמצאים תחת הרדמה כללית. נתון נוסף מגלה כי מספר המטופלים ששמעו מוזיקה במהלך הניתוח ונזקקו למשככי כאבים כמו מורפיום בתהליך ההחלמה שלהם היה נמוך ב־17% לעומת האחרים.לדברי החוקרים, "תוצאות אלה יכולות לספק דרך בטוחה, ריאלית, זולה ולא־תרופתית להפחתת כאבים לאחר הניתוח".