המקומיים שחיים לחופי דאהוגריבה, בסמוך לעיר ריגה, בירת לטביה, חשפו לפני מספר ימים ממצא עוצר נשימה. עובר אורח על החוף הבחים בחתיכת עץ מבצבצת מהחול והחל לנסות לחפור פנימה כדי להבין מה מסתתר מתחת לחוף. אחרי מאמצים אדירים אותו אדם קרא לארכיאולוגים כדי שיעזרו לפתור את התעלומה - ואתם לא תאמינו מה התגלה. צפו בהדמיית 3D של הממצאים:

מהחפירות עלה כי מתחת לחול התחבאה ספינת עץ מסתורית בגובה 12 מטרים, שעל פי ההערכות עשויה להיות בת מאות שנים. המקור המדויק של הספינה אמנם טרם התגלה, אך על פי העדויות נמצאו אלפי מסמרי נחושת מוטבעים בהריסות, מה שיכול להצביע על כך שהספינה הייתה מרופדת בנחושת. מבנה זה של ספינה היה פופולרי מאוד בקרב הצי המלכותי ובספינות סחר של המאה ה-18. 

חתיכת הספינה שהתגלתה לחופי לטביה (צילום: Rigas Brivosta via Getty Images)
חתיכת הספינה שהתגלתה לחופי לטביה (צילום: Rigas Brivosta via Getty Images)

טכניקת הנחושת התאימה מאוד לאותם הימים וגרמה לספינות להיות חלקות יותר בחלק שמתחת למים - מה שאפשר מהירות רבה יותר ועמידות של החלק על פני עץ, שעלול להישחק כתוצאה ממגע עם מים מלוחים. "ככל שחפרנו יותר כך התבהר לנו לנו הגודל והמשמעות של הממצא, והחלק המדהים הוא שעדיין לא חשפנו את הכל", אמר אחד מהארכיאולוגים.

כמו כן, על פי דובר מועצת המורשת התרבותית של לטביה הריסות הספינה עשויות עץ אלון, שהיה חומר פופולרי לבניית ספינות בבריטניה עד אמצע 1,800, מה שאומר שייתכן ומדובר בספינה בריטית. כדי למצוא את כל התשובות, החוקרים ממשיכים בימים אלו לחפור ולנסות לאתר באמצעות מכ"ם חלקים אחרים של הספינה.