פרי אפריקאי, המכונה "בננה מזויפת" או "בננה אתיופית", עשוי לסייע בפתרון בעיית מחסור המזון בעולם שעלולים לגרום בצורת ושינויים באקלים,  כך עולה ממחקר חדש שערכו חוקרים מהגנים הבוטנים המלכותיים של לונדון, גני קיו (Kew Gardens). הפרי (בשמו המדעי Ensete ventricosum) משמש לייצור מגוון רחב של מאכלים שיכולים לעמוד בתנאים מגוונים - מה שהופך אותו ליבול חקלאי אידיאלי לגידול בשטחים גדולים באפריקה.

זהו צמח רב-שנתי, עמיד בפני בצורת ומחלות, שמגיע לגובה כעשרה מטרים ומספק מקור של עמילן ליותר מ-20 מיליון אנשים באתיופיה - מה שזיכה אותו בשם "העץ נגד הרעב" בקרב הקהילות המגדלות אותו. אולם בניגוד לבננות הרגילות שאנו מכירים, החלק של הצמח שנראה כמו בננה אינו אכיל, אבל אפשר להתסיס את שורשיו וגבעוליו העמילניים כדי לייצר בצק למאכלים כמו דייסה ולחם.

בננות רגילות לצד ''הבננות המזויפות'' (צילום: גני קיו)
בננות רגילות לצד ''הבננות המזויפות'' (צילום: גני קיו)

החוקרים, שממצאי מחקרם פורסמו ב-Environmental Research Letters, מעריכים כי הצמח בוית לראשונה לפני כ-5,000 עד 10,000 שנים, ואף שהוא גדל כיום רק בדרום באתיופיה, יש לו פוטנציאל לגדול בשטח הרבה יותר רחב. לצמח יתרון נוסף: ניתן להשתמש בחומר הסיבי שלו כחומר לייצור בגדים. לצמח חשיבות רבה לנוכח התרעת האו"ם, שלפיה משבר האקלים מגביר את חוסר הביטחון התזונתי של מיליוני אנשים, שאף עלול להחמיר במהלך 30 השנים הבאות אם לא ייעשה יותר כדי להתמודד עם ההתחממות הגלובלית והפגיעות ביבולים.