האסטרואיד שגרם להכחדת הדינוזאורים לפני כ-66 מיליון שנה התנגש בכדור הארץ בעונת האביב, ככל הנראה, כך מצא מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת Nature. מטרת המחקר היא לסייע לחוקרים להסביר מדוע חלק מהחיות - כולל ציפורים, תנינים וצבים - הצליחו בכל זאת לשרוד את פגיעת האסטרואיד, שחיסלה כ-76% מהמינים בכדור הארץ.

החוקרים, מאוניברסיטת אופסלה בשוודיה, שעד היום ידעו להעריך באיזו שנה פגע האסטרואיד בכדור הארץ והיכן הוא פגע (בחצי האי יוקטן שבמקסיקו), הצליחו בזכות ניתוח מאובני דגים עתיקים מדקוטה הצפונית שבארה"ב לספק תובנה לגבי האסון שבעבר לא היה ניתן להבחין בו. הם מצאו כי הדגים לא סבלו מבצורת או מרעב כאשר הם מתו, אלא הם ככל הנראה מתו פחות משעה לאחר פגיעת האסטרואיד בכדור הארץ, בדיוק כשהגדילה שלהם הואצה משפע של מזון.

כתוצאה מכך הצוות הצביע על האביב כעונת הכחדת הדינוזאורים, לפחות בחצי הכדור הצפוני, זאת בזכות התכונות של עצמות הדגים שיכולות לתעד מחזורי צמיחה עונתיים ושנתיים. לטענתם, בתקופה זו של השנה חלק מבעלי החיים בחצי הכדור הצפוני יוצאים מתרדמת חורף או מביאים צאצאים לעולם – מה שמצביע על כך שהם אולי היו חשופים יותר להכחדה, ואילו בעלי החיים בחצי הכדור הדרומי, שמתכוננים באותה התקופה לחורף, היו מוגנים יותר מהשינוי הפתאומי באקלים.