מחקר חדש של חוקרים מאוניברסיטת אריזונה מצא כי בני זוג שחולקים מיטה זה עם זה נהנים מאין ספור יתרונות גופניים ונפשיים לעומת אלו שישנים לבדם.

המחקר, שפורסם בכתב העת Sleep, מבוסס על תגובות סקר וציוני שינה של יותר מ־1,000 מבוגרים בארה"ב, שנשאלו שאלות מפורטות בנוגע לשנתם, לבריאותם ולאיכות חייהם במשך חודש. הממצאים חשפו כי בהשוואה לאלו שישנו לבד המשתתפים שחלקו מיטה עם בן או בת זוג סבלו פחות מעייפות ודיווחו על הירדמות מהירה יותר ועל שינה טובה יותר למספר שעות גדול יותר.

לקבוצה זו היו גם ציוני דיכאון, חרדה ומתח נמוכים יותר מאלה שישנו לבד, כמו גם שביעות רצון כללית גבוהה יותר מהחיים וממערכת היחסים. לא ברור אם השיפורים בבריאות הנפשית נובעים מהיתרונות של שינה משותפת או מאיכות הקשר הרומנטי באופן כללי. יתרון נוסף שנמצא הוא שהזוגות שישנו יחד היו בסיכון מופחת לדום נשימה בשינה - מצב שבו הנשימה מופסקת - ולהתנשפות כבדה.

קשיי שינה, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג)
קשיי שינה, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג)

החוקרים ציינו כי ייתכן שהסיבה לממצאים היא העובדה שהזוגות שישנים יחדיו מרגישים קרובים יותר לבני או לבנות זוגם מבחינה רגשית, בטוחים יותר במערכת היחסים שלהם ויש להם יותר שביעות רצון מהחיים. כל אלה מושפעים מהתחושה שמעניק האדם שלצידו אנחנו מתעוררים.

החוקרים בדקו גם את ההשפעה של שינה עם ילדים, בני משפחה אחרים או אפילו עם חיית המחמד. הם מצאו כי אלה שישנו עם ילדיהם רוב הלילות דיווחו על יותר נדודי שינה, מתח וסיכון לדום נשימה בשינה לעומת אלה שישנו לבדם.