"רוסיה לא תאפשר מלחמה קרה חדשה, והשותפים שלנו צריכים להבין שלא ניתן להבטיח את הביטחון באמצעות פעולות חד צדדיות", הכריז שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, במסיבת עיתונאים שערך בשבוע שעבר לסיכום מדיניות החוץ של ארצו בשנה החולפת. לברוב אף האשים את ברית נאט"ו כי היא פועלת לפי "מנטליות של המלחמה הקרה", בשל החלטתה לנתק את הקשרים עם רוסיה בעקבות המשבר באוקראינה. 

השבוע התברר פעם נוספת כי דווקא רוסיה היא זו שדובקת במנטליות של המלחמה הקרה, כאשר הבולשת האמריקאית ומשרד המשפטים הכריזו כי חשפו רשת ריגול שפעלה מטעם הביון הרוסי בלבה של המערכת הכלכלית. "יותר משני עשורים אחרי סיומה לכאורה של המלחמה הקרה, מרגלים רוסיים ממשיכים לפעול בתחומנו במסווה של סודיות", אמר התובע הפדרלי במחוז הדרומי, פריט בהררה, במסיבת עיתונאים שבה נחשפו פרטי המזימה המודיעינית. 
במרכז הפרשה עומד יבגני (ז'ניה) בוריאקוב (27), שסיפור הכיסוי שלו היה מנהל בסניף מנהטן של הבנק הממלכתי הרוסי "ונשקונומבנק". לפי כתב האישום שהוגש לבית המשפט הפדרלי במנהטן, בעקבות מעצרו של בוריאקוב ביום שני, הוא פעל מאז שנת 2012 בשירותה של סוכנות ביון החוץ הרוסית (SVR), אחד היורשות של הקג"ב המיתולוגי. בבולשת ציינו כי מאחר שבוריאקוב נכנס לארצות הברית כאזרח פרטי ולא כאיש ביון, והוגדר "כיסוי לא רשמי", הוא לא היה נתון לאותן בדיקות רקע כמו נציגים רשמיים של רוסיה, ולכן היווה "נכס מודיעיני רב ערך במיוחד" עבור הרוסים. 

מהפרטים שהתפרסמו בתקשורת עולה כי בוריאקוב, נשוי ואב לשני ילדים בני עשר ושבע, עבד כפקיד ברשות המסים לפני שעבר לבנק הרוסי. הוא שימש נציג הבנק בדרום אפריקה ולאחר מכן נשלח לסניף בניו יורק. שכניו בריברדייל היו המומים ממעצרו. "הוא בחור שקט, נחמד", אמר אחד השכנים ל"ניו יורק פוסט". "הוא האדם האחרון שהייתי מצפה שיהיה מרגל רוסי". 
שני הנאשמים האחרים הם איגור ספורישב (40), שעבד כנציג סחר של רוסיה, וויקטור פודובני (27) שהיה נספח במשלחת הרוסית לאו"ם. השניים, שלפי הרשויות האמריקאיות הפעילו את בוריאקוב מטעם ה-SVR, נהנו מחסינות דיפלומטית והספיקו לעזוב את ארצות הברית, ולכן לא נעצרו.
מתוך כתב האישום עולה כי תא הריגול היה אמור לגייס תושבים אמריקאים על מנת שישמשו מקורות מידע עבור הביון הרוסי ולהעביר דיווחים מודיעיניים ישירות למטה ה-SVR במוסקבה. היה עליהם להתמקד באיסוף מודיעין על סנקציות אפשריות נגד בנקים רוסיים, ועל מאמציה של ארצות הברית לפתח מקורות אנרגיה חלופיים - אחד הגורמים העיקריים לירידת מחירי הנפט, שסייעו לפגיעה האחרונה בשער הרובל הרוסי. 
 

"רוסיה לא תאפשר מלחמה קרה חדשה" סרגיי לברוב, שר החוץ הרוסי. צילום: רויטרס
 
מפרטים שהוצגו השבוע בבית המשפט, כאשר בוריאקוב הובא להקראת כתב האישום, התברר כי ככל הנראה סוכנות הביון הרוסית לא הסתפקה במשימות השגרתיות של איסוף מודיעין, אלא גם נערכה לפעולת נקם אפשרית שהייתה יכולה לערער את היציבות הכלכלית של ארצות הברית ואף של העולם כולו. לפי החשד המרגלים התבקשו לאתר אלגוריתמים שמשמשים את המסחר בוול סטריט, וזאת ככל הנראה על מנת לבצע מניפולציות במניות וכך להביא לקריסה כלכלית. 
 לא ג'יימס בונד
כתב האישום שהגישו משרד המשפטים והבולשת נגד בוריאקוב וחבריו מזכיר לעתים את העלילות בספריו של ג'ון לה קארה או בסדרות עדכניות יותר כמו "האמריקאים" או "תא גורדין". אבל חברי רשת הריגול הודו שהם כלל לא מרגישים כמו גרסה רוסית של הסוכן 007, ג'יימס בונד.  
"העובדה שאני יושב פה עם עוגייה... במקום של האויב הראשי. לעזאזל!", נשמע פודובני אומר בשיחה שהוקלטה בעת שהיה במשרד של ה-SVR במנהטן. "שום דבר ממה שחשבתי אז אפילו לא קרוב. סרטים על ג'יימס בונד... כמובן שאני לא מטיס מסוקים, אבל לכל הפחות אני מעמיד פנים שאני מישהו אחר". 
למרות זאת השתמשו השלושה בטקטיקות ריגול שנראה כי נלקחו היישר מסרט ההדרכה. בין השאר הם ניסו לגייס עובדים בחברות מובילות בוול סטריט ונשים צעירות עם קשרים לאוניברסיטה גדולה בניו יורק, ככל הנראה אוניברסיטת קולומביה. באחת השיחות סיפר פודובני כי כדי לגייס מקור הוא מבטיח לו טובות ומרמה אותו. ואחרי שקיבל את המידע, הוא נפטר מהמקור. "לרמות זו שיטה מודיעינית", אמר. "אתה מבטיח טובה עבור טובה. אתה מקבל את המסמכים ממנו ואומר לו ללכת ... את עצמו". 
כחמישים מפגשים, בין מרץ 2012 לספטמבר 2014, תועדו בין בוריאקוב לספורישב, מרביתם התרחשו באזורים פתוחים בניסיון להקטין את הסיכון למעקב, וזאת מבלי לדעת שסוכני הבולשת עוקבים אחריהם ללא הפסקה. באותן פגישות העבירו השניים מסמכים או פריטים קטנים אחרים כמו מגזינים או תיקים.
כתב האישום מתאר את השיטה שבה תיאמו השניים את הפגישות ביניהם, תוך שימוש במילות קוד מוסכמות. תחילה הייתה מתקיימת שיחת טלפון קצרה שבה אחד מהם היה מעדכן את השני שיש לו פריט להעביר לו. כמובן שהם לא תיארו בטלפון במה מדובר, ובמקום זאת השתמשו במילים כמו "כרטיס", "ספר", "רשימה", "מטרייה", "כובע", או פריטים שגרתיים אחרים שלא אמורים לעורר חשד. 
"על אף שהם דיברו לפחות בתריסר הזדמנויות על הצורך להיפגש כדי להעביר 'כרטיסים', בוריאקוב וספורישב מעולם לא נראו נוכחים, או דנים בפירוט, על אירועים שבדרך כלל דורשים כרטיסים, כמו אירוע ספורט או קונצרט", ציין כתב האישום. "למעשה הם ניצלו את השפה המקודדת הזו כדי לסמן שהם צריכים להיפגש, ואז נפגשו כדי להחליף מידע מודיעיני". 
התמונה שמצטיירת מתוך הפרטים שהתפרסמו היא שלאגף הריגול הנגדי של ה-FBI הייתה – ואולי עדיין יש  - יכולת לעקוב אחרי הפעילות החשאית לכאורה של הסוכנים הרוסים על אדמת ארצות הברית. ההקלטות שצורפו לכתב האישום, ואשר בוצעו גם בתוך חדרים שסביר להניח כי הרוסים האמינו שהם מאובטחים לחלוטין, מוכיחות יכולת חדירה מודיעינית אלקטרונית מרשימה של האמריקאים ושולחות מסר ברור לרוסים, במיוחד על רקע העימות הגובר בשל המשבר באוקראינה. 
יתרה מכך, כתב האישום מתאר כיצד בוריאקוב נפגש כמה פעמים עם מקור של הבולשת שהתחזה לנציג של משקיע עשיר, שמבקש להקים בתי קזינו ברוסיה.  במפגשים הללו העביר לו המקור מסמכים, שטען כי השיג אותם מסוכנות ממשלתית. בנוסף, לאורך כתב האישום, מציינות הרשויות הפדרליות כי הן יודעות שישנם עוד סוכנים פעילים של ה-SVR בתוך ארצות הברית. 
"הפרטים המדהימים שנמצאים במסמך מעידים שלבולשת היה סוג של מיקרופון או מישהו עם מכשיר הקלטה בתוך המרחב הסודי ביותר של ה-SVR במתקן שלהם בניו יורק", אמר ריימונד בטויניס, סוכן לשעבר ביחידה לריגול נגדי של ה-FBI, בשיחה עם אתר החדשות ספוטניק. "זה צריך לשלוח צמרמורות בכל דרגי ה-SVR".
סביר להניח שבמטה ה-SVR ברובע יסוונקו שבמוסקבה ניסו לפענח השבוע היכן בדיוק הייתה פרצת האבטחה, שגרמה לחשיפה. בינתיים, באופן טבעי, התגובה הרוסית היא של הכחשה גורפת. "אפשר לקבל את הרושם שהרשויות האמריקאיות החליטו לפנות לטקטיקה המועדפת עליהן, של חשיפת שערוריות ריגול", ציטטה סוכנות טאס את דובר משרד החוץ הרוסי, אלכסנדר לקושביץ'. "בשל העמדה העוינת של וושינגטון, היחסים בין רוסיה לבין ארצות הברית ידעו תקופות לא פשוטות זמן רב. ארצות הברית פועלת לפי העיקרון של 'ככל שיותר גרוע – כך יותר טוב'". 
הסוכן הוותיק לשעבר של הקג"ב, מיכאיל ליובימוב, העריך כי הפרשה לא תעבור ללא תגובה מצד הקרמלין, אך ניסה להנמיך מחשיבות המעצר. "בדרך כלל במצבי משבר כמו שיש לנו כעת עם ארצות הברית, סיפורי מרגלים הם תמיד טובים עבור מי שמבקשים לחמם את הסכסוך ולהרעיל את היחסים", אמר לדיילי מייל. "אני לא יודע מה הרקע, אבל ייתכן שזו פרובוקציה. אין פה דרמה, זו דרמה קטנה יותר מאשר המשבר באוקראינה".
קצה הקרחון
הרשויות הפדרליות מסרו כי החקירה נגד בוריאקוב וחבריו החלה חודשים ספורים לאחר חשיפתה של אחת מפרשיות הריגול המסעירות של העידן שאחרי המלחמה הקרה. 
ביוני 2010, אחרי חקירה ממושכת, עצרו סוכני הבולשת עשרה סוכנים רדומים של ה-SVR שנשלחו לארצות הברית במטרה להיטמע בחברה, ותוך כדי כך לגייס מקורות ביעדים אסטרטגיים ולאסוף מידע חיוני עבור האינטרסים הרוסיים. חלקם אף שהו בארצות הברית שנים אחדות והקימו משפחות כחלק מתוכנית הכיסוי, מתוך כוונה בעתיד לגייס גם את הדור הצעיר לטובת "אמא רוסיה". 
כמו הסוכנים בפרשה הנוכחית, גם במקרה הקודם לא הצליחו עשרת המרגלים לחדור עמוק לתוך בסיסי הכוח של האליטה האמריקאית. "הם למדו כמה אנשים, ארגנו כמה דרכי בריחה, אבל לא השיגו חומרים כלשהם", ציטט כתב האישום שהוגש השבוע נגד פודובני, שהתייחס לתפקוד של עמיתיו לשעבר מ-2010. 
במסגרת עסקה שגובשה בין רוסיה לבין ארצות הברית, הודו כל העשרה באישומים נגדם והוחלט לגרשם מהמדינה. ב-9 ביולי 2010 התרחשה בשדה התעופה של וינה עסקת החילופים הגדולה ביותר מאז קריסת ברית המועצות, כאשר עשרת המרגלים שוחררו בתמורה לארבעה בני אדם שהוחזקו במעצר על ריגול ברוסיה. 
השם הבולט ביותר מפרשת הריגול של 2010 הוא כמובן של אנה צ'פמן, אולי המרגלת המפורסמת ביותר מאז מאטה הארי, שפעלה לפני כמאה שנה. צ'פמן, אדמונית השיער, זכתה לתשומת לב רבה מהתקשורת האמריקאית והבינלאומית, שהשוותה אותה למרגלות הסקסיות מסרטי ג'יימס בונד. אפילו סגן הנשיא, ג'ון ביידן, התבדח על כך. "ראית פעם מרגלת לוהטת כזו?", אמר בראיון אצל ג'יי לנו. "רק שיהיה ברור, זה לא היה הרעיון שלי לשלוח אותה מפה". 
עם חזרתה למולדתה לא ירדה צ'פמן למחתרת, נהפוך הוא. פחות מחצי שנה אחרי השחרור, היא כבר הופיעה על שער המגזין "מקסים", לבושה בהלבשה תחתונה. לאחר מכן היא השתתפה בתצוגות אופנה והגישה תוכנית שבועית בטלוויזיה. בשנה שעברה היא עלתה שוב לכותרות, אחרי שהציעה למדליף האמריקאי, עובד הביון לשעבר אדוארד סנודן שקיבל מקלט ברוסיה, להתחתן אתה. 
השבוע נשאלה צ'פמן מה דעתה על הפרשה הנוכחית. הפעם היא שמרה על זכות השתיקה. "מעולם לא הגבתי על דברים כאלה", אמרה לאתר ספוטניק. "מעולם לא עשיתי דבר כזה כל החיים שלי. זה לא נהוג וזה לא אתי". 
ג'ון שינדלר, לשעבר איש הסוכנות לביטחון לאומי (NSA), שעבד בתחום הריגול הנגדי במזרח אירופה ובמזרח התיכון, סבור שמלחמות הריגול בין רוסיה לארצות הברית עדיין רחוקות מסיום. "זה רק קצה הקרחון", אמר השבוע לרשת CNN. "התוכנית של 2010 שנחשפה על ידי ה-FBI הייתה הצלחה גדולה, אבל זה לא סוף דבר".