המנהיג העליון של איראן, אייתוללה עלי חמינאי, מאושפז במצב קשה בבית חולים בטהרן, לאחר שחלק ממערכות גופו קרסו. כך עולה מדיווחים בלתי רשמיים מהמדינה. חמינאי חולה בסרטן הערמונית שהתפשט בכל גופו.


מוקדם יותר השבוע ציטט העיתון הצרפתי "לה פיגארו" גורמי מודיעין מערביים, שהסרטן שהתגלה לפני כעשר שנים בגופו של חמינאי, בן ה-76, נמצא "בשלב הרביעי, במילים אחרות התפשט בכל גופו". על פי הערכות רופאים, "נותרו לו שנתיים לחיות". 

המנהיג העליון של איראן נותח ב-8 בספטמבר ומגופו הוסרה חלק מהערמונית. רופאיו הופתעו לגלות במהלך הניתוח, כי "המנהיג נמצא במצב סופני". עם זאת, לא נראתה חולשה כלשהי במהלך נאומו בן חצי השעה של חמינאי ב-11 בפברואר.


באיראן לא מפרסמים אודות מצבו של חמינאי, ורק קומץ קטן מאוד של מקורבים יודעים את מצבו הרפואי, בהם בנו מוג'תבא חמינאי, בן ה-45, אחד מששת ילדיו, שהוא גם בעל שליטה גדולה בחוגים הדתיים והפוליטיים באיראן, ונחשב ליועץ אישי של אביו. מי שמכיר את המצב הבריאותי הם "חוג מצומצם בלשכת חמינאי, המנוהלת על ידי מוחמד קולבאיקאני". עם זה, ספק רב אם הנשיא חסן רוחאני לא מכיר את המצב האמיתי של המנהיג העליון.

במערב חוששים שהידרדרות במצבו של חמינאי עלולה להשפיע לרעה על התקדמות המו"מ בתוכנית הגרעין האיראנית. מומחה מערבי תהה השבוע: "האם חמינאי רוצה שהאיראנים יזכרו אותו כמנהיג שהסיר את הסנקציות מעל ארצו, או שהוא דאג בראש ובראשונה לשמר את מורשת המהפכה?".

בינתיים, באיראן מנסים לשדר עסקים כרגיל, ואף פרסמו הודעת אבל בשמו של חמינאי על מותו על קולונל שנהרג בקרבות בסוריה  

מי המועמדים?
ישנם מועמדים רבים לרשת את חמינאי בתפקיד האיש החזק ביותר ברפובליקה האסלאמית. ב-21 באוקטובר שעבר נפטר יו"ר מועצת המומחים, אייתוללה ריזא מהדווי-קאני. בן 83 היה במותו. במועצה חברים 86 מומחים שנבחרים אחת לשמונה שנים, והם בוחרים את המנהיג העליון. בינתיים, מי שעומד בראש מועצת המומחים באופן זמני הוא אייתוללה האשמי שהרודי, בן 66. שהרודי נחשב למתון, אך מקורב לחמינאי. הוא עמד בראש מערכת המשפט באיראן למשך עשר שנים, בין השנים 1999 ל-2009. הוא אחד מראשי הדת השיעים, דבר המאפשר לו להוציא פתווה (פסק דין הלכתי).

ב-15 במרץ הקרוב תערוך מועצת המומחים ישיבה על מנת לבחור את שהרודי ליושב ראש קבוע עד לסיום הקדנציה שתימשך שנה. ב-2016 יהיה על חברי מועצת המומחים לבחור יו"ר חדש בין המועמדים, והדבר יהווה ניסיון אמיתי לאייתוללה שהרודי, שאם ייבחר שוב לכהונה נוספת, הדבר יהווה קפיצת מדרגה עבורו לתפקיד היורש של חמינאי. אולם, יהיו מולו כמה מתמודדים. מועצת המומחים כוללת אייטוללה אחמד חאתמי (55) שמעביר את דרשת יום השישי במסגד טהרן הגדול, דבר שיביא לו חשיפה תקשורתית רחבה.

בנוסף, יתמודד על התפקיד אייתוללה אחמד ג'נתי (88), אחד הקיצוניים באייתולות, שעומד בראש מועצת השמירה על החוקה שמאשרת כל חוק שמחוקק בפרלמנט. גם עוזרו של ג'נתי, אייתוללה מוסבאח יזדי (80) מועמד לרשת את חמינאי.

מועמדים נוספים לתפקיד המנהיג העליון, אייטוללה סאדק אמולי לריג'אני (54), אחיו של יו"ר הפרלמנט עלי לריג'אני. בנוסף, יכולים להתמודד על התפקיד האשמי רפסנג'אני (81), וכן הנשיא הנוכחי חסן רוחאני (66), אם כי סיכוייו של האחרון קלושים בשל העובדה שהוא מתון, והישגיו הדתיים לא יספיקו לתפקיד זה. זאת, למרות שהישגיו הדתיים של חמינאי עצמו לא נחשבו מספיקים כשנבחר לתפקיד ב-1989, ולכן הוא הסתמך על משמרות המהפכה ותיקון בחוקה כדי שיהפוך למנהיג העליון.

ואם במהפכות עסקינן, אז לא פוסלים אפשרות שמוג'תבא חמינאי, מפקד הבסיג' - יחידת החמושים השייכת למשמרות המהפכה - ייבחר לתפקיד.
בינתיים במערב עוקבים בדריכות אחר מצבו הבריאותי של חמינאי, שכן חלק מהנושאים תלויים בו, בהם: השגת פצצה גרעינית, המאבק הסורי-עיראקי, השנאה הפומבית כלפי ישראל - שמכונה אצלו "השטן הקטן", העוינות לסעודיה והפתיחות למערב.