שלושה ימים לבחירות, ופובליציסטים וכותבי טורים רבים בישראל מוצאים את הגיגיהם מפורסמים במקביל בתקשורת הערבית. הנושאים שמעניינים את שכנינו עוסקים בימים האחרונים במערכת הבחירות בישראל.



הפובליציסט הלבנוני ד"ר מוסטפא לדאווי, כתב מביירות מאמר תחת הכותרת "נתניהו נושך את אצבעותיו מרוב חרטה", כי ראש הממשלה "היה פזיז בהחלטתו ללכת לבחירות בשל אינטרסים אישיים ומפלגתיים... נתניהו נמצא במשבר הקשה ביותר בחייו הפוליטיים".
 
הרשימה המאוחדת מובילה בסיקור התקשורתי בעולם הערבי, וראשי המפלגה מובאים לאולפנים לראיונות גם ב"סקיי ניוז ערבית", הבי-בי-סי וערוץ "רוסיה היום" בערבית. 
 

ערוץ "אל-ג'זירה" הקטארי מוצא "אסלמופוביה" בבחירות בישראל, תוך שהוא מראיין שורה של פרשנים מובילים, ומדגיש כי "ההסתה על האסלאם הפכה לדבר החשוב ביותר בעיני מפלגות הימין בישראל, כדי לגעת ברגשות הבוחר במלחמה הבלתי פוסקת בימים האחרונים על כל קול". בנוסף, "מוצאים בתשדירי הבחירות לא רק הסתה אלא גם הפחדה כדי שמצביעי הימין ייצאו מבתיהם ביום שלישי הקרוב". יש הרואים בערוץ הקטארי כמי שמשרת את המחנה הציוני בראשות יצחק הרצוג, שכן בכתבה הם מדגישים כי "ההסתה הימנית עשויה לשמש כבומרנג ולשרת את המחנה הציוני".
 
ב"אל-קודס אל-ערבי" שיוצא לאור בלונדון, התייחסו לכך תחת הכותרת: "חזרת דאעש וחמאס לתשדירי הבחירות בישראל". הפובליציסט הפלסטיני בעיתון, כותב כי "האפשרות שמחנה הימין ירכיב את הממשלה, לא רק מדאיגה את הפלסטינים אלא גם הממשל האמריקאי ואירופה, "ויש כאלה שמביעים חשש פומבי מניצחון דחוק זה של מחנה הימין בראשות נתניהו – שהוא מחנה גזען, יהיר וקיצוני מבחינה דתית ולאומית".
 


"נתניהו עושה דברים טובים נגד הגרעין האיראני, בניגוד לאובמה" נאמר ברשת אל ערביה. צילום: רויטרס

במקביל, מאמינים ב"א-שרק אל-אווסט" כי נתניהו הוא המוביל בהרכבת הממשלה הבאה, ובכותרת הראשית של העיתון הסעודי מתייחסים "לכח הגובר של הרשימה הערבית".

העיתון גם מביא פרופיל בחירות של כמה מראשי המפלגות: בנימין נתניהו ("רוצה קדנציה רביעית"), יצחק הרצוג ("בן הנשיא לשעבר, ונכד לרב הראשי לשעבר") וחברתו למחנה הציוני ציפי לבני ("מובילה במאבק למען הקמת שתי מדינות"), יאיר לפיד ("איש טלוויזיה מבריק, וכוכב פוליטי כיום"), נפתלי בנט ("מייצג את הימין הקיצוני והיווה סיפור הצלחה בבחירות 2013"), איימן עודה ("לא מוכר בקרב היהודים, אך רשימתו מתחזקת מיום ליום"), משה כחלון ("עו"ד שנולד למהגרים לובים וקורא לעצמו 'ליכודניק' ועשוי להיות גורם מכריע בקואליציה עם 10 מנדטים"), אביגדור ליברמן ("יקבל 5-6 מנדטים על רקע מיזוג העולים החדשים עליהם הוא בנה את מפלגתו עם כלל הישראלים"). 

 
הפובליציסט הראשי בערוץ "אל-ערביה" הסעודי מאמין דווקא בנתניהו. פייסל עבאס כותב, כי "נתניהו עשה דברים טובים נגד תוכנית הגרעין האיראנית בניגוד לנשיא ארה"ב ברק אובמה". עבאס תקף את ממשל אובמה, והוסיף כי "האירוניה היא שהאיום האיראני מקרב בין היהודים לערבים, שחוששים שהגרעין האיראני הוא איום על כולם. אך מסוכן יותר שהנשיא אובמה מוצא את עצמו ידיד למנהיג העליון של משטר הטרור הגדול בעולם, עלי חמינאי". בעצם פרסום מאמר זה עומד ערוץ "אל-ערביה" לצד נתניהו.
 
בתקשורת הערבית עוקבים במיוחד אחר הרשימה המשותפת, וכמעט כל חבר כנסת בפוטנציה ברשימה מתראיין לערוצי הטלוויזיה. צוותים של ערוץ "פלסטין" מגיעים גם לכנסים של הרשימה ברחבי הארץ, ומשדרים לעיתים בשידור חי את הנאומים. בעצם, כל כלי התקשורת הפלסטינים מביעים עניין רב מאוד בבחירות בארץ, בשל ההשפעה המיידית עליהם.
 
ערוץ "אל-מיאדין" הלבנוני המקורב לחיזבאללה ולאיראן, מתייחס יותר לעניין הקול הערבי בסקרים האחרונים. בערוץ זה מדגישים, כי הרשימה הערבית השפיעה על המפה הפוליטית בישראל, שכן רשימה זו עשויה לשחק תפקיד חשוב בהרכבת הממשלה החדשה בישראל. מלבד חשיפת אנשי הרשימה, "הרשימה הערבית מסכנת את הצלחת מנהיג ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, שעלול לא לעבור את אחוז החסימה ולמצוא את עצמו מחוץ לכנסת הבאה". בערוץ הלבנוני מאמינים כי הרשימה יכולה להשיג 15 מנדטים, מה שיביא אותה לכח חשוב בהשפעה על הפוליטיקה הישראלית בכלל.
 

"לחזק את האחדות בין בני עמנו והכוחות הדמוקרטיים היהודים" איימן עודה. צילום: הרשימה הערבית המאוחדת

 
העיתון הלבנוני "אל-מוסתקבל" ערך לפני כשבועיים ריאיון מקיף עם ראש הרשימה המשותפת, עו"ד איימן עודה. במהלך הריאיון דיבר עודה על חד"ש, ועל השורשים העמוקים של המפלגה המשותפת לערבים ויהודים, וגם על הרשימה המשותפת. "האסטרטגיה שלנו בנויה על שני דברים", אמר עודה. "לחזק את האחדות הלאומית בין בני העם שלנו עם הכוחות הדמוקרטים היהודים, וכן לעשות כל מאמץ על מנת להשיג את השיוויון האזרחי והלאומי. עניין זה יש להשיגו באמצעות שלום ופתרון צודק לסוגיה הפלסטינית, בסיום הכיבוש והקמת מדינה פלסטינית עצמאית".
 
עודה הדגיש, כי הרשימה שבראשה הוא עומד אינה מסוגלת למנוע הקמת ממשלת אחדות בין נתניהו להרצוג-לבני, אך הוסיף כי "אנו מסוגלים למנוע מנתניהו להרכיב ממשלת ימין".
 
ראש הרשימה המשותפת הדגיש עוד, כי "אני חש יותר ויותר תמיכה ברשימה המשותפת ברחוב היהודי. בכל פעם שאני נמצא בתל אביב פונים אליי צעירים וצעירות יהודים, ומודיעים לי שהם הולכים להצביע לרשימה המשותפת. לאחרונה הרשימה המשותפת קיבלה את המקום השני אחרי הליכוד בלוד למרות שבית ספר ערבי אחד השתתף בבחירות הדמה. בנוסף, הרשימה המשותפת קיבלה שני מנדטים ברמת השרון, שהיא עיר עשירה במרכז הארץ, שאין בה אף תלמיד או מורה ערבי".