תאונת המטוס שהתרחשה אתמול מעלה שאלות רבות כיצד ומדוע נסתיימה כך טיסה שגרתית מברצלונה לדיסלדורף.

מטוס האיירבוס 320 הנמצא כבר למעלה מ-20 שנה בשירות הוא אחד המטוסים הנפוצים ביותר בעולם. כ-3,660 מטוסים מדגם זה טסים כל יום, ורק מטוס הבואינג 737 נפוץ יותר ממנו. משפחת מטוסי האיירבוס 320 מאופיינת בפשטות תפעולית הן מבחינת הטייסים והן מבחינת התחזוקה, ולכן דגמים אלה נפוצים מאוד בקרב חברות ה"לו-קוסט".
חקר תאונות אוויריות כיום הוא מדע: בסופו של דבר נדע בוודאות מה קרה. אלא שלשם כך דרושה סבלנות וכל השערה העולה בשלבים אלה טובה כמו כל ניחוש אחר. ועדת החקירה בוחנת היבטים טכניים, אנושיים, ביטחוניים, סביבתיים וכל היבט רלוונטי אחר. חלפה מהעולם התקופה בה תקלה בודדה אחת יכולה הייתה לגרום לתאונה קטלנית. המטוסים של היום הם משוכללים מאוד ויש להם שורה של מערכות למניעת תאונות, זאת בנוסף לאימונים המתמידים של הטייסים.

מרבית התאונות שאירעו בשנים האחרונות היו שילוב של כמה גורמים, כמו תקלות טכניות ששולבו בכשלים שנבעו מגורם אנושי.אין בכך כדי להצביע על מה אירע בדיוק בתאונה זו, אך כל השערה המתייחסת לתקלה בודדה שאולי גרמה לתאונה היא פחות טובה מהשערות אחרות בשלב הזה.
יחד עם זאת יש לזכור כי מספר הטיסות רק הולך ועולה ומספר התאונות רק הולך ויורד. זה קורה משום שהתעופה המסחרית חוקרת עד תום כל תקלה או תאונה, היא מסיקה מסקנות ומיישמת לקחים באופן מיידי בשיתוף בינלאומי. בתחום בטיחות הטיסה עוסקים טייסים ומהנדסים מכל העולם ומאחורי התחרות המסחרית בין החברות מתקיים שיתוף פעולה מלא שמטרתו מניעת התאונה הבאה. לטייסים יש אינטרס ברור לדעת בדיוק מה קרה על מנת שתאונה זו לא תקרה שוב.
ראוי לציין גם כי לגיל המטוס אין כל השלכה על רמת הבטיחות שלו שכן תחזוקת המטוס כוללת החלפה מתמדת של רכיבים. לכן, מטוס בן 24 שנים יכול להיות מורכב מחלפים וממערכות חדשות לגמרי. בכל יום טסים בעולם כשישה מיליון איש בטיסות מסחריות והמספר רק גדל כל הזמן. זו עדיין אחת המערכות הבטוחות בעולם.
הכותב הוא קברניט מטוסי 777, מנחה קורס למניעת חרדות טיסה ומומחה לתעופה