26 אזרחי ארצות הברית יגישו היום בצהריים (שלישי) תלונה בגין פשעי מלחמה לפרקליט המדינה בארה"ב ויבקשו להעמיד לדין בכירים מחמאס בעקבות פשעי מלחמה שבוצעו במהלך מבצע "צוק איתן".



הקבוצה טוענת כי מחבלים פלסטיניים שיגרו במכוון רקטות לעבר נתב"ג במהלך קיץ 2014, כאשר אזרחים וכלי תעופה אמריקאים שהו במרחב זה.



על פי החוק האמריקאי, ניתן להטיל עד עשרים שנות מאסר על אדם המשתמש באופן בלתי חוקי ובמתכוון בכל חומר או כלי נשק לביצוע מעשה אלים בשדה תעופה בין-לאומי, כאשר הקורבן הינו אזרח ארה"ב. קבוצת התובעים מונה נוסעים ששהו בנתב"ג בזמן המתקפה ונאלצו לתפוס מחסות ממוגנים, בנוסף לנוסעים אשר טסו בטיסת דלתא 468 מניו יורק לעבר ישראל ומטוסם הוסת לנחיתה בפריז, כתוצאה מהסכנה על הקרקע.



התלונה קוראת להעמיד לדין את מנהיגי החמאס ואת חברי חוליית השיגור: חאלד משעל, חמדאן עוואד סאמי אבו זוהרי, חודייפה סאמיר עבדאללה אלחלות, אחמד ג'נדור, ראא'ד סאעד, מרוואן עבד-אל קארים עיסא וסאלח עמר דאלול.



בפנייה למשרד המשפטים, שנוסחה ע"י יו"ר ארגון שורת הדין, ניצנה דרשן-לייטנר מרמת גן ועו"ד רוברט טולצ'ין, נכתב כי: "במהלך מבצע "צוק איתן" מחבלי חמאס שיגרו רקטות לעבר שדה התעופה הבינלאומי נתב"ג. כתוצאה משיגורים אלו נשמעו אזעקות חוזרות שגרמו לכלל הנוסעים בנתב"ג, אזרחי ארה"ב ואחרים לנוס למרחבים המוגנים. למרבה הצער, אף שרובן המוחלט של הרקטות יורט על ידי מערכת "כיפת ברזל", 225 מתוכן פגעו במרכזי אוכלוסייה אזרחית. ששה אזרחים ישראלים נהרגו מירי הרקטות הפלסטיני".



כמו כן, בפנייה מתוארות הפגיעה בבית המגורים ביהוד, הסמוכה לנתב"ג, במהלך הלחימה, פגיעה שכתוצאה ממנה תוצאה הוציאה רשות התעופה האזרחית הוראה האוסרת על טיסה לעבר תל-אביב וממנה, לכל חברות התעופה האמריקניות.



שורת הדין הגישה זה מכבר מספר תלונות לבית הדין הבינלאומי הפלילי (ICC) כנגד בכירים ברש"פ וחמאס על מעורבותם בפשעי מלחמה כנגד ישראלים ופלסטינים כאחד. עם זאת, זו הפעם הראשונה ששורת הדין מגישה תלונה על פשעי מלחמה כנגד החמאס תחת סמכות שיפוט של מדינה בת בריתה של ישראל.



בשבוע שעבר, הודיעה הרשות הפלסטינית כי תגיש לראשונה תלונה כנגד הנטען כפשעי מלחמה של ישראל ביום 1 באפריל. כמו כן, ארגון זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל פרסם בשבוע שעבר דו"ח שבו האשים את חמאס בביצוע פשעי מלחמה על ידי שיגור רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל במהלך המלחמה בעזה.



עו"ד לייטנר ציינה כי "חמאס התפאר בגלוי בהצלחתו כאשר ה- FAA אסור על טיסות אמריקאיות לנתב"ג במהלך מתקפות טילי הטרור. למשרד המשפטים האמריקני יש סמכות ברורה להגיש כתבי אישום נגד מנהיגי חמאס אלה והיועץ המשפטי לממשלה צריך להבהיר למחבלים הפלסטינים שהם לא יקבלו עוד כרטיס חינם עבור פשעי המלחמה שביצעו". כמו כו, הוסיפו לייטנר: "אנו נמשיך להגיש תלונות נגד המנהיגים הפלסטיניים, הן בבית הדין הפלילי הבינלאומי והן בתחומי שיפוט לאומיים אחרים בגין פשעי המלחמה שהם ביצעו נגד אזרחים. "