נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, נפגש עם נשיא קובה, ראול קסטרו, במהלך ועידת מנהיגי אמריקה שהתקיימה אתמול בפנמה.
מדובר בפגישה היסטורית לאחר ניתוק של למעלה מ-50 שנה בין שתי המדינות. לחיצת הידיים של שני המנהיגים מהווה ציון דרך במערכת היחסים בין שתי המדינות לאחר שנים של עויינות ומלחמה קרה.
אובמה תיאר את המפגש עם קסטרו כ"היסטורי", ואמר כי שתי המדינות יכולות להביא לסיומה של המלחמה הקרה. עם זאת, הוסיף נשיא ארה"ב כי ימשיך להפעיל לחץ על המדינה הקומוניסטית, בכל הנוגע לזכויות אדם. בעקבות הפגישה ההיסטורית עם נשיא קובה, הוסיף אובמה: "עלינו להבהיר כי קובה אינה מהווה איום על ארה"ב".

"אנחנו עם הפנים לעתיד", אמר אובמה לקסטרו, בעת פגישתם בפנמה. "בחלוף הזמן, כעת ישנה האפשרות לפתוח דף חדש ולפתח את היחסים בין שתי המדינות", הוסיף אובמה.

לצד הנכונות לקדם יחסים דיפלומטיים בין קובה לארה"ב, אמר אובמה כי עדיין "ישנם פערים משמעותיים בין המדינות". עם זאת, הוסיף נשיא ארה"ב: "שנינו הגענו למסקנה כי ישנה הסכמה כי עם הזמן ניתן לכונן יחסים חדשים בין שתי המדינות".

  
"עלינו להיות סבלניים"

במפגש אתמול ישבו אובמה וקסטרו זה לצד זה בחדר ישיבות בפנמה. השניים הנהנו וחייכו זה לזה טרם החלו בשיחות ביניהם. בשיחות אמר קסטרו כי ימשיך לנקוט בצעדים לשיפור היחסים עם ארצות הברית, וגילה פתיחות בדיון בנושאי זכויות אדם ותחומים נוספים. "אנחנו מוכנים לדון בכל, אבל עלינו להיות סבלניים", אמר המנהיג בן ה-83.

שני הנשיאים הגיעו להסכמה בדצמבר האחרון, לנסות ולשקם את היחסים הדיפלומטיים בין המדינות, אשר נותקו ב-1961. מאז הסיר אובמה חלק מגבלות הנוגעות לתיירות ולמסחר עם קובה. הסרתה של קובה מרשימת המדינות הטרוריסטיות של ארצות הברית, תביא להפחתה של הסנקציות הכלכליות, אולם כרגע לא ברור מתי יכריז על כך אובמה.
אובמה, כדמוקרט אמריקאי, זכה לביקורת מצד הקונגרס האמריקאי, בשל השינוי המשמעותי שהוביל ביחסים עם קובה. מבקריו טוענים כי ביצע וויתורים מרחיקי לכת מבלי להתעקש על רפורמה פוליטית בקובה.