בזמן שארצות הברית ואיראן מתקרבות לעסקה גרעינית היסטורית, מדינות רבות בארה"ב צפויות לשמור על סנקציות משלהם כלפי איראן, מה שעלול לסבך עוד יותר את התחממות היחסים בין המדינות.

לפי הדיווח שפורסם היום (שני) בסוכנות הידיעות רויטרס, 24 מדינות חוקקו צעדי ענישה כלפי חברות הקשורות בפעילותן לאיראן. כחלק מצעדי החקיקה של המדינות, יוקפאו השקעות של חברות פנסיה בחברות איראניות.



הסנקציות אינן תלויות רק בהצלחת המגעים בנוגע לתוכנית הגרעין. בלמעלה ממחצית המדינות האלה, הפסקת ההגבלות תיתכן רק אם איראן תפסיק את תמיכתה בטרור. 



"איראן תצטרך לשנות התנהגותה באופן דרמטי"



"סנקציות ההשקעה שלנו אינן קשורות בדרך כלשהי למו"מ של הנשיא אובמה עם האיראנים," אמר דון גט'ס סנטור הרפובליקני מפלורידה שמדינתו מטילה סנקציות החל משנת 2007 על חברות המשקיעות במגזר האנרגיה של איראן. "הם יצטרכו לשנות את התנהגותם באופן דרמטי ולא בהכרח על ידי הדרכתו של הנשיא אובמה או חוות הדעת של כל נשיא אחר על האיראנים", הוסיף גט'ס.



מסמך עקרונות המסגרת בין איראן למעצמות נחתם ב-1.4 בלוזאן. ההסכם הסופי, שנמצא בשלבי משא ומתן לקראת המועד האחרון להגשתו- 30 ביוני, עלול לגרום לאכיפת ארה"ב את מכירות הנפט הגולמי של איראן למדינות אחרות.



מחוקקים בג'ורג'יה, פלורידה ומישיגן, שלוקחים חלק בצעדי הענישה, אמרו לרויטרס כי אין להם כוונה לשנות את המדיניות כלפי איראן, אפילו כשתחתם העסקה הפדרלית. גורמים רשמיים בניו יורק ובאורגון אמרו כי הם ידרשו שינויים בחוק ברמה הפדרלית במקרה והעסקה גרעינית תשפיע על המדיניות שלהם.



פקידים של איראן באו"ם בחרו לא להגיב באופן מידי לבקשה לתגובה מרויטרס על מדיניות המדינה. דובר הבית הלבן לא הגיב ישירות אך הדגיש כי סנקציות הקשורות לתכנית הגרעין של איראן ישפיעו על העסקה.