ארגון דאעש, המדינה האיסלאמית, המטיל את אימתו על המזרח התיכון המעורער, הפיץ ביום ראשון האחרון סרטון מזעזע בו תועדה הוצאה המונית להורג של נוצרים בעלי אזרחות אתיופית ואריתראית, במטרה להטיל אימה על העולם הנוצרי.



המוקד לפליטים ולמהגרים בישראל קיבל מאז פניות של מכרים שזיהו שלושה מהאזרחים האריתראים בסרטון כמי שהיו מהגרים לא חוקיים בישראל וגורשו ממנה. הסרטון של דאעש צולם על חוף ימה של לוב השסועה והשלושה, שגורשו למדינה שלישית מישראל, לא קיבלו בה כל מעמד חוקי והמשיכו משם ללוב, שם נחטפו ככל הנראה על ידי דאע"ש והיו בין המוצאים להורג. 

מבדיקה שערכו אנשי המוקד עולה שאחד מהשלושה שהה בישראל במתקן המעצר הפתוח "חולות" בדרום, לפני שגורש מישראל. לאיש יש עדיין קרובי משפחה בישראל בהם, מסי, שגם עובדת בעמותה. שסיפרה ל"מעריב אונליין": "אני זאת שזיהיתי אותו בסרטון וגם את השניים האחרים שראיתי ב'סהרונים' וב'חולות', להם אין קרובים בישראל. אני גדלתי כאן בארץ אבל יש לו גם דודים ובני דודים אחרים בישראל".

"אלה ימים נוראים וקשים, במיוחד אחרי שנחשפנו לתמונות הקשות של ההוצאה להורג". מסי עצמה חווה קושי נפשי נורא בהיותה היחידה המסייעת לבני המשפחה בישראל ומתמודדת בעצמה עם הטרגדיה: "אף אחד לא עוזר. אני מנסה לעזור בזה שאני מספרת את הסיפור ובתקווה שנצליח דרך הטרגדיה הזאת להשמיע את הקול שלנו". 

ארגוני הסיוע לפליטים המהגרים הלא חוקיים מנסים זה שנים לשכנע את הרשויות כי גם אלה מהם המגורשים למדינה שלישית, בהם אזרחי צפון סודן ואריתראה שלא ניתן לגרש לארצותיהם בשל מצב המלחמה השורר בהן והאיום הישיר על חייהם, נתונים לסכנת חיים ממשית, אך ללא הועיל. גם במתקן "חולות" האווירה קשה מאד. אנחנו משוחחים עם אמן ביינה, השוהה כעת במתקן והוא חבר של הנרצח מהתקופה ששניהם שהו יחד במקום לפני שגורש והוא אומר ל"מעריב": "אני מאד עצוב כמו כולם כאן. לא הכרנו רק אותו, גם אחרים שגורשו ואנחנו לא יודעים מה עלה בגורלם. אנחנו יודעים על לפחות חמישה מגורשים אחרים מכאן שהקשר איתם נותק ולא ידוע מה עלה בגורלם. אנחנו מאד מפחדים כאן, במיוחד אחרי שכולנו ראינו את הסרטון הזה. אף אחד לא יודע לאן יגורש ומתי ואם נשרוד בחיים".  
לאמן יש סיבה טובה לחשוש גם מהשלטונות בישראל משום שרשות האוכלוסין וההגירה הקשיחה לאחרונה את גישתה כלפי "המגורשים מרצון" מקרב האפריקנים העצורים, וקבעה כי מי מהם שלא יסכים לחתום על הסכמה לגירוש למדינה שלישית, ייכלא, במטרה להפעיל עליו לחץ. אבל הסיפור העצוב הזה מדגיש כי למהגרים, כמו המאות שטבעו השבוע בדרך לאירופה, אין תקומה גם במדינה שלישית, רק משום שהם באים מהיבשת שהעולם אוהב לשכוח. זאת אף שכמו כל מהגר בעולם, ובכלל זה ישראלים היורדים לחו"ל, הם מחפשים חיים טובים יותר לעצמם. במקרה של אמן וחבריו ב"חולות", חיים כלשהם.