יממה אחת לאחר ששאר אירופה עשתה זאת, ברוסיה מציינים היום (שבת) 70 שנה לניצחון על גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה, ועורכים בבירה את המצעד הצבאי הגדול ביותר שידעה מוסקבה אי פעם. במערב אירופה מציינים את יום הניצחון ב-8 במאי, וטקסים רשמיים נערכו אתמול. ברוסיה נחשב יום הניצחון לחג לאומי. 



בפתח הטקס אמר הנשיא ולדימיר פוטין כי ישנם גורמים במערכת הבינלאומית אשר מתעלמים מהעקרונות הבסיסיים של שיתוף פעולה בינלאומי. פוטין ניצל את האירוע היום על מנת לעקוץ את המדיניות של וושינגטון ובנות בריתה. "אנו רואים היום התעלמות מהעקרונות הבסיסיים של שיתוף פעולה בינלאומי", אמר פוטין בנאום שנשא בכיכר האדומה. "בעשורים האחרונים אנחנו רואים ניסיונות ליצור עולם חד גוני".
 במצעד בכיכר האדומה ישתתפו אלפי חיילים, ויצטרפו אליהם גם חיילים מסין - סימן נוסף להתחזקות היחסים בין רוסיה למעצמה הסינית העולה. 100 כלי טיס יחוגו מעל הכיכר, ורוסיה תציג לעולם גם את הטנק המדובר ביותר שלה, טנק T-14 Armata שמתהדר בצריח הניתן לשליטה מרחוק ונחשב למילה האחרונה בתחום. היא תציג לראווה גם טילים בליסטיים בין יבשתיים.



ותיק מלחמה שהגיע לצפות במצעד בכיכר האדומה. צילום: רויטרס

לטקס הוזמנו רבים ממנהיגי העולם, אך לא מעטים מהם החליטו שלא להגיע במחאה על מדיניות הקרמלין באוקראינה. גם ישראל החליטה לשלוח השנה נציגות נמוכת דרג לטקס, וזאת במחאה על עסקת הנשק  הרוסית עם איראן, עליה דווח בחודש שעבר. 



הצבא הסיני במצעד במוסקבה. צילום: רויטרס