כשבועיים וחצי לאחר רעידת האדמה הראשונה, ספגה היום (שלישי) נפאל מכה שנייה, כאשר רעידת אדמה בעוצמה של 7.4 פקדה את המדינה, קרוב למחנה הבסיס בהר האוורסט שפונה לאחר מפולת השלגים שהתרחשה אחרי הרעידה הקודמת.



התושבים והמטיילים, שעדיין מפוחדים מהרעידה הקודמת, ברחו במהרה לשטחים פתוחים. בעיירה סאנגצ'וק התושבים היו עסוקים בקבלת סיוע במזון מהממשלה כשרעידת האדמה היכתה בבוקר. "זה היה מזל גדול. לו היינו יושבים בבית מי יודע מה היה עולה בגורלנו" אמר פורושטאם אכיארה, תושב הכפר.



הדיווחים המגיעים מהמדינה מספרים אמנם על אסון קטן בהרבה מקודמו, אך הוא מוסיף לאווירת הייאוש שיש במדינה, בה נראה כי הרשויות עדיין לא מצליחות להתמודד עם האסון הקודם, כשכעת ניחתה עליהם עוד מכה.



השלטונות מדווחים על יותר מ-60 הרוגים ולמעלה מ-1,000 פצועים, בעיקר באזורים הכפריים. אבל מימדי האסון רחוקים מלהתברר: "עדיין אין לנו תמונה ברורה של היקף הנזק", מספר דן סרמנד, איש סיוע מארגון "רופאים ללא גבולות", לאחר שהשתתף בסקירה אווירית של האזור והבחין במפולות הסלעים והשלגים.



"הבניינים באזור שלא היו יציבים עוד מהרעידה הראשונה ספגו זעזוע נוסף והתמוטטו", סיפרו עדי ראייה, כשאפילו בבניין הפרלמנט הורגשה הרעידה בעוצמה רבה והפוליטקאים ששהו שם באותו הזמן החלו לרוץ בבהלה תוך צרחות, כשכל זה מתועד לעיני המצלמות.



נפאל עדיין אוספת את השברים מהרעידה הקודמת, שהייתה הקשה ביותר מזה 80 שנה. דובר המשרד לעניינים הומניטריים באו"ם אמר שהם "חוששים מהגרוע מכל אחרי רעידת האדמה הנוספת". האו"ם הצליח לגייס רק 13 אחוזים מהסכום אותו הצהיר כי יש לגייס על מנת לסייע למדינה מוכת האסון להתמודד עם ההרס של רעידת האדמה הקודמת, 423 מיליון דולרים. כך שעתה הסכום רק ייגדל ויהיה אף קשה יותר להשיגו.





ההריסות בנפאל לאחר הרעידה השנייה. צילום: רויטרס



משלחת צה”ל שבה מנפאל: "מוכנים לחזור לשם עכשיו"



מזל גדול נפל בחלקה של המשלחת הישראלית, שהספיקה לחזור היום מנפאל, שם פעלה במשך 17 ימים באזור העיר קטמנדו. כזכור, המשלחת הקימה בית חולים שדה והעניקה סיוע רפואי לנזקקים, לתושבי נפאל ולישראלים ששהו במקום בעת האסון. במהלך שהייתה היא טיפלה בבית החולים בכ-1,600 מטופלים וביצעה 85 ניתוחים, שש לידות קיסריות ושתי לידות רגילות. בית החולים של הצלב האדום הנורבגי, ספג מכה קשה הבוקר ודובר הארגון הודיע כי מספר אנשים נהרגו במהלך רעידת האדמה האחרונה במק


התרגשות רבה שררה היום באולם קבלת הפנים בטרמינל 1 בנתב”ג עם שובה של משלחת הסיוע של צה”ל מנפאל, שבין מקבלי פניה היו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, הרמטכ”ל רא”ל גדי איזנקוט ושגריר נפאל בישראל, פראהלד קומר פראסאי.
ההתרגשות החיובית התחלפה בדאגה כשבמהלך הטקס הגיעה הבשורה הקשה על רעידת אדמה נוספת בנפאל, וחברים במשלחת כבר מיהרו להכריז כי “אנחנו מוכנים לחזור לשם עכשיו”.
אחד מהקולות האלו נשמעו מפיה של הרופאה ד”ר רס”ן רויטל אליאס, האחראית על מחלקת הילדים, שהסבירה: “אני אומנם מתגעגעת מאוד לבעלי, אבל אם אומרים לי לחזור - אני חוזרת עכשיו. זאת משימה חשובה מאוד ואני מוכנה לעלות מיד על המטוס ולהמשיך בעבודה”. 
גם ראש הממשלה נתניהו התייחס לדיווח החדש על רעידת האדמה ואמר כי “ייתכן שמשימה נוספת כזו לפנינו. הודעתי לשגריר נפאל כי אנחנו ערוכים לעזור להם שוב וכי אנחנו כבר יודעים מה לעשות". המשלחת מנתה כ-212 איש.