נניח שנולדו בסביבה שלכם ארבעה תינוקות יהודים.



ונניח שיש לכם עניין שיהיו יהודים בעולם. נניח שאתם רואים בזה ערך -לא חשוב כרגע למה. כמה מהם צריכים להישאר יהודים כדי שתהיו מרוצים, ותרגישו שהלפיד עובר לדור הבא? הנה שאלה שבישראל יש לה משמעות קלושה בלבד, שהרי רוב מוחלט של מי שנולדים יהודים נשארים יהודים, אבל באמריקה יש לה משמעות דרמטית - כי הרבה מאוד יהודים לא נשארים יהודים. כמה בדיוק? על זה משיב מחקר חדש, מקיף, של מכון ״פיו״ הנכבד, על מצב הדתות באמריקה. הוא פורסם בשבוע שעבר ומכה גלים - בצדק.



מתברר מהמחקר הזה שאמריקה, המדינה המערבית הכי דתית, זו שתמיד לגלגה על החילוניות המנוכרת של אירופה, הולכת ונעשית פחות דתית משהייתה. לפני שמונה שנים, בפעם הקודמת שנערך המחקר הזה, כ־16% מהאמריקאים הגדירו את עצמם כמי שאינם שייכים לדת כלשהי. מאז, המספרים זינקו עד לכמעט 23%. כרבע מהאמריקאים הם בני בלי דת. בקרב הצעירים האחוז גבוה יותר, למעלה משליש. יש יותר ״חסרי דת״ מקתולים באמריקה. יש יותר חסרי דת מכפי שיש חברים ברוב הדתות וברוב הזרמים. רק קבוצת האוונגליסטים גדולה יותר מקבוצת חסרי הדת.



אחוז הנוצרים באוכלוסייה יורד -לפני שמונה שנים הוא היה כמעט 80% והיום הוא רק מעט מעל ל־70%. אחוז היהודים פחות או יותר יציב. לפני שמונה שנים נקבע כי הם 1.7% מכלל האמריקאים, כיום הם 1.9%. מספר שלא כולל את כל היהודים באמריקה אלא רק את מי שמכונה יהודים ״לפי דת״.



מי שאומר שהוא אתאיסט בדתו, אבל רואה את עצמו כיהודי מסיבות אחרות לא נספר כאן. כלומר, כרבע מיהודי אמריקה, אם להסתמך על מחקר קודם של ״פיו״, אינם נספרים כאן. זהו רבע ששווה דיון נפרד הנוגע לשאלה מה זה בכלל ״יהודי״ ומה קובע את גבולותיה של קהילה יהודית.



לפחות עד כה, החיים מוכיחים שמי שאינו מגדיר את עצמו כיהודי על פי דתו - וזו לא שאלה של ״דתי״ או ״חילוני״, זו שאלה של השתייכות לקבוצה דתית - לא ממש מתחבר לעשייה יהודית משום סוג. לא לארוחות חג, לא להצטרפות לפעילות קהילתית, לא לחינוך הילדים כיהודים.



יותר חילונית


אבל, כאמור, זה דיון נפרד. המחקר החדש מזהה רק יהודים לפי דת. כלומר, יהודים שכאשר הסוקר שאל אותם מהי הדת שלהם השיבו ״יהודי״. אגב, כמעט


מחציתם - 44% - הם יהודים רפורמים (נתון שכדאי לחזור ולהזכיר לממשלה החדשה המבקשת מצד אחד לרצות את החרדים ומצד אחר לא להתנתק מיהדות אמריקה). עוד 22% הם יהודים קונסרבטיבים. ורק 14% הם אורתודוקסים. מיעוט קטן.



בסך הכל, התחשיב בנוגע לכל אלה הוא כדלקמן: 2.1% מהאוכלוסייה נולדים כיהודים בדתם. כ-0.5% עוזבים. כ-0.3% מצטרפים - בדרך כלל באמצעות נישואים לבן זוג יהודי. התוצאה: 1.9% יהודים מכלל אמריקה. זה הרבה פחות ממה שהיה פעם. אוכלוסיית המוסלמים אומנם קטנה יותר, אבל צומחת בקצב גבוה בהרבה, מכמעט 0.5% לכמעט 1% בתוך שמונה שנים.



גם אוכלוסיית ההינדים כמעט הכפילה את עצמה ביחס לכלל האוכלוסייה. זו, באופן כללי, הכותרת המרכזית של המחקר החדש: אמריקה הופכת לנוצרית פחות, ולחילונית יותר. גם כי יש יותר חילונים, וגם כי בעוד הנוצרים מאבדים חברים, דתות אחרות צומחות.



חוזרים לשאלת התינוקות: כמה יהודים צריך שיישארו כדי שתהיו מרוצים? בזירה האמריקאית המצב היום הוא שכשלושה מכל ארבעה שנולדים יהודים יישארו יהודים. האחרים עוזבים. זהו מצב לא רע יחסית לזרמים אחרים ודתות אחרות. המוסלמים באמריקה מצליחים לשמור על אחוז דומה מהצעירים שלהם - הנוצרים ממש לא. 80% מההינדים נשארים הינדים. 77% מהמוסלמים נשארים מוסלמים. 59% מהקתולים נשארים קתולים.



בקרב היהודים, כאמור, מדובר על 75%. לא רע, בממוצע. ועם זאת, היהודים מאבדים כיום יותר מכפי שאיבדו בעבר. בקרב הדור הקשיש, כ-80% נותרו יהודים. בקרב הדור הצעיר האחוז ירד ל-70%. אם מישהו רוצה להתנחם בזה, מקרב הצעירים האוונגליסטים, רק 61% נשארים אוונגליסטים בבגרותם, ומקרב זרמים פרוטסטנטיים מתונים יותר (מה שנקרא ״מיינליין״) רק כשליש (37%) נצמדים לאמונתם הדתית.



לעומת זאת, מקרב אלה שאין להם דת - הקבוצה הגדלה והולכת בעיקר בקרב הצעירים - אחוז השימור גבוה. ובמילים אחרות: יש סיכוי לא רע שמי שיהודי היום לא יהודי מחר, וסיכוי עוד יותר גבוה שמי שנוצרי היום לא יהיה נוצרי מחר, אבל סיכוי די נמוך שמי שאין לו דת היום ימצא לפתע דת מחר. כל זה, כמובן, בהנחה שהמגמה הנוכחית תימשך, ושאמריקה לא תעבור בשנים הקרובות גל גדול של התעוררות דתית, מסוג הגלים שכבר היו בהיסטוריה שלה יותר מפעם אחת.



אמריקה פחות דתית, ויותר מעורבבת. אין עוד הכרח, או שגרה, של בני זוג מאותה דת. כולם מתחתנים עם כולם. היהודים - של-65% מהם בני זוג יהודים, כלומר, ל-35% מהם בני זוג שאינם יהודים. וגם הלא יהודים. מקרב הקתולים, כרבע נשואים לבני זוג שאינם קתולים. מקרב המורמונים, בערך אחד מחמישה ימצא בן או בת זוג שאינו או אינה מורמוני או מורמונית. מקרב הפרוטסטנטים הליברלים, כ-60% נשואים לפרוטסטנטים ליברלים. אז עם מי כולם מתחתנים? היהודים נישאים לפרוטסטנטים (8%), לקתולים (9%), ובעיקר לאמריקאים חסרי דת (11%).



יחסית למה שקורה לבני דתות אחרות, כתבה השבוע עורכת העיתון היהודי ״פורוורד״ ג׳יין אייזנר, ״אנחנו היהודים במצב טוב למדי״. וכמובן -״טוב״ גם היא הגדרה המתייחסת לרמת הציפיות.



אייזנר כתבה שמנקודת מבטו של ״יהודי תרבותי ליברל״ - מנקודת מבטם של רבים מאוד מהיהודים באמריקה - יש בסקר הזה ״משהו מבורך מאוד ומשהו מטריד מאוד״. מבורך - משום שאמריקה פחות נוצרית היא אמריקה שנטייתה לפלורליזם דתי תהיה טבעית יותר, ושהכוחות בתוכה הדוחפים להפוך אותה להיות נוצרית יותר ייחלשו. למיעוט דתי כמו המיעוט היהודי, שחששו העיקרי בתקופות מסוימות היה מפני עריצותו של הרוב הנוצרי, אלה חדשות טובות.



מטריד - משום שמעורבות דתית הייתה אחד המפתחות המקובלים באמריקה למעורבות חברתית. פעילות של צדקה וחסד, אקטיביזם למען הכלל, כל אלה נעשו, במידה רבה, באמצעות קהילות דתיות. אמריקה שאין בה קהילות חזקות כאלה תהיה שונה, ולא בהכרח לטובה. אולי אדישה יותר, אולי אינדיבידואליסטית עוד יותר.



יותר עשירים


אפשר ללמוד לא מעט על מצב היהודים מהמחקר החדש הזה. לדוגמה - הם עדיין משכילים יותר מרוב האמריקאים האחרים. לכ-60% מהם יש תואר אוניברסיטאי, לעומת ממוצע של 27% מכלל אוכלוסיית אמריקה (אבל ההינדים משכילים יותר. כ-77% מהם מחזיקים בתואר). לדוגמה - הם גם עשירים יותר מרוב האחרים. 44% מהיהודים מדווחים על הכנסה למשפחה של למעלה ממאה אלף דולרים בשנה. ההינדים מפגרים אחריהם עם 36%. בכלל האוכלוסייה רק ל-19% מהמשפחות הכנסה של למעלה מ-100 אלף דולרים.



אבל הדבר החשוב שאפשר ללמוד מהמחקר אינו נוגע להבדלים החשובים בין יהודים ובין שאר האמריקאים אלא דווקא לדמיון הרב בין מה שקורה ליהודים ובין מה שקורה לשאר האמריקאים. כאשר הרבה אמריקאים נוטשים את הדת, גם הרבה יהודים אמריקאים נוטשים אותה. כאשר הרבה אמריקאים אינם תרים אחר בן זוג מאותה קבוצה דתית, גם הרבה יהודים לא רואים סיבה לחפש דווקא בן זוג יהודי. כאשר המשפחות קטנות, גם המשפחות של היהודים קטנות - בעצם, במקרה הזה, קטנות אפילו יותר (למי שמשקיע זמן בלימודים ובקריירה יש פחות זמן לילדים). שני ילדים למשפחה יהודית ממוצעת לעומת 2.3 בקרב הקתולים ו-2.2 בקרב הפרוטסטנטים ו-3.4 בקרב המורמונים.



הנה סיבה אחת מכמה לכך שהמורמונים מצליחים לצמוח בקצב מהיר יותר מהיהודים. הם נישאים לבני דתם יותר מהיהודים, ויש להם ילדים יותר מכפי שיש ליהודים.