מערכת היחסים העכורה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה״ב ברק אובמה היא כבר מזמן לא סוד, ונראה כי אף אחד מהצדדים אינו יוצא מגדרו כדי להסתירה. ובכל זאת, תיאוריהם של כמה מהאנשים הקרובים ביותר לאובמה את יחסיו עם נתניהו מציירים תמונה מטרידה למדי. כמה מהם, ובהם שגריר ארה״ב בישראל דן שפירו, התראיינו לתופנית ״עובדה״ וסיפרו איך נראו רגעי המשבר עם ישראל בתוך החדרים הסגורים בבית הלבן.
״עולם הפוליטיקה בכל מקום מתחלק לשתי קטגוריות: הראשונה והשכיחה יותר היא האנשים שרצים לתפקיד ציבורי כי הם רוצים להיות מישהו. הקבוצה הקטנה יותר היא של אנשים מכובדים שרצים לתפקיד ציבורי כי הם רוצים לעשות משהו חיובי. "אני חושב שבנימין נתניהו נופל לחלוטין לקטגוריה הראשונה". הביקורת הזאת על ראש ממשלת ישראל משמיע אחד האנשים הקרובים ביותר לאובמה, דיוויד אקסלרוד, שניהל את שני הקמפיינים שהביאו את הנשיא האמריקאי לבית הלבן.

חיים סבן. צילום: יהודה לחיאני
 

אקסלרוד מכיר מקרוב את אובמה שנים ארוכות והוא היה שם בשנים שבהם הקרע בינו לבין נתניהו החל להיווצר. לדבריו, "ביבי נתניהו הוא פוליטיקאי אדיר. הוא יודע מה הוא צריך לעשות כדי להגיע לבחירות הבאות, אבל נראה לי שישראל גם צריכה לחשוב על איך להגיע לדור הבא".
אקסלרוד התייחס גם להצהרות הסותרות של ראש הממשלה, ערב הבחירות ואחריהן, בשאלת המדינה הפלסטינית. כזכור, רגע לפני הבחירות בישראל התנער נתניהו מהצהרותיו בנאום בר אילן ולאחר שנבחר בפעם הרביעית חזר בו שוב ואמר שהוא מחויב לפתרון שתי המדינות.
"המילים של ראש הממשלה הן מילים שקשה להחזיר", אומר אקסלרוד, "איך אפשר להאמין לך כשאתה ממצמץ ומהנהן לפני בחירות ומדגיש 'אל תדאגו, אני לעולם לא אתן לפתרון שתי המדינות לקרות', ואז אחר כך, ברגע שאתה משיג את המטרה הפוליטית שלך, אתה אומר 'פשוט לא חשוב'".
אקסלרוד מספר בראיון גם על העלבון שחש הנשיא אובמה בשל ההאשמות כלפיו שהגיעו מצד גורמים בישראל: "אני זוכר שנכנסתי לחדר קטן ליד החדר הסגלגל וזה היה ברור שהנשיא מהורהר. שאלתי אותו 'מה מטריד אותך?', הוא הסתכל למרחק ואמר 'בכנות, אני חושב שאני הדבר הכי קרוב ליהודי שאי פעם ישב במשרד הזה, מבחינת כל הערכים שלי והאנשים שעיצבו אותי. להגיד שבאיזשהו אופן אני אנטי־ ישראלי, או גרוע מכך, אנטישמי? זה כואב'".

"אובמה נפגע עמוקות מהאמירה שהוא אנטי־ישראלי או אנטישמי"
 
דברים דומים השמיע גם מרטין אינדיק, מי שהיה עד לפני כשנה שליחו של הנשיא האמריקאי לניהול המשא ומתן עם הפלסטינים בסבב האחרון וגם שגריר ארה"ב בישראל בשנות ה־90'. "אובמה נפגע עמוקות מהאמירה שהוא אנטי־ישראלי או אנטישמי. האמירות הללו נוגעות בו בסופו של דבר", אמר אינדיק, "הישראלים כפויי טובה כלפי הנשיא הזה. הם מעולם לא העריכו את הכלל שלו, ולפיו שום דבר לא ייעשה כדי לפגוע בביטחון ישראל".
הוא הוסיף כי "אם ישראל באמת מאוימת על ידי איראן, נתניהו צריך לעשות דברים שיבטיחו את ביטחונה של ישראל והצעד הראשון הוא להבטיח שמערכת היחסים עם ארה"ב נמצאת על קרקע בטוחה".
אם יש רגע שמסמן יותר מכל את הקרע בין ממשל אובמה לממשלת נתניהו, הרי שמדובר בנאום שנשא ראש הממשלה בקונגרס האמריקאי במרץ האחרון. שפירו סיפר על האופן שבו נודע לו על הנאום: "קיבלנו טלפון ממשרד של דובר בית הנבחרים, אז הופתענו. זו לא דרך רגילה ללמוד על הזמנה כזאת. זו לא הייתה דוגמה לתקשורת הטובה ביותר בין הממשלות. אנחנו מנסים כל הזמן לא להפתיע אחד את השני".
השגריר האמריקאי בישראל התייחס גם למתח שבין שתי המדינות ואמר: "אני לא צריך להזהיר אף אחד אילו תוצאות שליליות יכולות לצאת מאי הסכמות. אנחנו מתכוונים למה שאנחנו אומרים: במחויבויות שלנו לביטחונה של ישראל, לידידות ולתמיכה שלנו, אי אפשר לפגוע בהן, אפילו כשיש מתח בינינו".
איש העסקים הישראלי־אמריקאי חיים סבן, מהקרובים לנשיא ארה"ב, נשמע נחרץ הרבה יותר ומזהיר את הישראלים כי הם בדרכם לאבד את אמריקה. בראיון ל׳׳עובדה" הוא סיפר על מה ששמע מהנשיא האמריקאי בשיחות הסגורות שלהם. "הנשיא מגדיר את הפלסטינים כאנשים מדוכאים בשטחים כבושים", מספר סבן. לשאלה היכן אובמה איבד את הישראלים, הוא משיב כי "אולי אתם איבדתם אותו. ברק אובמה, לפני שהוא נשיא ארה"ב, הוא בן אדם. יש לו רגישויות", ומדגיש, "אנחנו במקום לא טוב. אין תסריט שבו ישראל יכולה להרשות לעצמהלהיכנס למצב שארה"ב תפסיק לתמוך בה פוליטית, צבאית. זו לא אופציה בשביל ישראל".