אזרחי טורקיה הולכים היום (ראשון) לקלפיות כדי לקבוע את זהותו של הפרלמנט החדש. השאלה המרכזית היא אם מפלגת הצדק והפיתוח השלטת תצליח להשיג את הרוב המכריע שיאפשר לה לשנות את החוקה ולהפוך את הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן לשליט הבלעדי של המדינה עם סמכויות חסרות תקדים.



לפי הסקרים, מפלגת השלטון האסלאמית בהובלתו של ראש הממשלה אהמט דבוטאלו, תזכה ככל הנראה במרביתם של 550 מושבי הפרלמנט, אף שההאטה הכלכלית וההתנהלות הרודנית של ארדואן צפויות להביא לירידה בתמיכה במפלגה לעומת הבחירות הקודמות לפני ארבע שנים.



במפלגה שואפים לקבל שני שלישים מכלל מושבי הפרלמנט, כדי שיוכלו לשנות את חוקת המדינה וליצור מערכת שלטונית נשיאותית שתהפוך את ארדואן לשליט רב־עוצמה. אם המפלגה תקבל 60% מהמושבים, היא תזדקק למשאל עם כדי לאשר את השינויים המבוקשים.



לפי החוקה הנוכחית, הנשיא הוא ראש המדינה, ותפקידו הוא בעיקר סמלי, בעוד הממשלה מחזיקה במרבית הסמכויות הביצועיות. שאיפתו של ארדואן, שנבחר לנשיאות בשנה שעברה אחרי שלוש קדנציות כראש ממשלה מאז 2003, היא שהחוקה החדשה תעניק לו יותר סמכויות ביצועיות בתחומי מדיניות הפנים והחוץ. מתנגדיו מצביעים על כך שהוא מבקש לבסס את דמותו כ״סולטן כל יכול״ מודרני ולחזק את שלטונו הרודני.



אף שהחוקה אוסרת על הנשיא להיות מזוהה עם אחת המפלגות, נטל ארדואן חלק פעיל ביותר בעצרות הבחירות של מפלגת הצדק והפיתוח והדגיש כי תחת שלטונו הצליחה טורקיה לרשום צמיחה כלכלית ולהרחיק את הצבא מהפוליטיקה. ״להפוך את הגורל הקלוקל של המדינה במשך 12 שנה זה ניצחון״, אמר באחת העצרות באיסטנבול, ״לעבור בהצלחה את נקודת המפנה בדרך ליצירתה של טורקיה חדשה זה ניצחון. בעזרת אללה, 7 ביוני יהיה גם ניצחון״.



מי שעשויה להקשות על ארדואן להגשים את שאיפתו היא מפלגת העם הדמוקרטית (HDP), שתנסה לחצות את אחוז החסימה, העומד על 10%. המפלגה בראשותו של סלאחטין דמירטס (42), שהגיע למקום השלישי בבחירות לנשיאות בשנה שעברה, קוראת למתן זכויות נרחבות יותר למיעוט הכורדי, וגם פונה לצעירים בססמאות על חיזוק הדמוקרטיה ועל קידום זכויות הנשים והמיעוטים.



״למפלגת העם יש מגוון מועמדים מעודד ביותר״, אמרה ל״ניו יורק טיימס״ דויגו ארדם (27), תושבת איסטנבול שעובדת בסוכנות פרסום, ״אנחנו צריכים יותר נשים, יותר גאים ויותר מיעוטים כדי להציג בלמים מול הרוב של תומכי ארדואן בפרלמנט״.



פרשנים העריכו כי אם המפלגה אכן תצליח להיכנס לפרלמנט, היא עשויה לתמוך בחיזוק המערכת הנשיאותית בתמורה למתן סמכויות אוטונומיות נרחבות יותר לכורדים וחתימה על הסכם שלום שיסיים שלושה עשורים של לחימה בין הצבא לבין המחתרת הכורדית בצפון־מזרח המדינה.



"ארדואן רוצח"



על מערכת הבחירות העיבו תקריות אלימות שכוונו בעיקר לעבר המפלגה הפרו־כורדית. שלשום נהרגו שני בני אדם, ויותר מ־200 נפצעו בשני פיצוצים שהתרחשו בעצרת שקיימה ה-HDP בדיארבקיר, העיר הגדולה ביותר באזור הכורדי, דקות אחדות לפני שדמירטס היה אמור לנאום בפני הנוכחים. כוחות הביטחון אספו ממצאים מהזירה וניתחו את צילומי מצלמות האבטחה, אולם עד כה לא ברור מי עומד מאחורי הפיגוע.



״אנשים נמחצו. היה כאוס, לא יכולתי לזוז, אנשים היו בפאניקה״, סיפר לרויטרס הצלם הבריטי גאוי מרטין, שהיה במקום, ״המשטרה החלה לפזר גז מדמיע לעבר האנשים שניסו לסייע לפצועים או שנמלטו מהמקום, וזה רק הלהיט את המצב. האווירה הייתה זועמת. אנשים רצו נקמה״.



ארדואן פרסם הודעה שבה גינה את ההתקפה וטען כי מדובר בפרובוקציה שנועדה לערער את היציבות לקראת הבחירות. אתמול צעדו מאות בני אדם לעבר זירת הפיגוע, הם קראו ״ארדואן רוצח״ והבטיחו כי מפלגת השלטון ״תשלם על כך״.




זירת הפיגוע שלשום. "אנשים נמחצו, היה כאוס". צילום: רויטרס



מאחר שהבחירות הכלליות נחשבות גם למשאל על ארדואן, מיקדו מפלגות האופוזיציה את התקפותיהן בארמון הנשיאות החדש שבו יש יותר מאלף חדרים. מנהיג המפלגה הרפובליקנית, כמאל צ׳יליקדראולו, טען כי יש בארמון שירותים מצופים זהב. בתגובה איים ארדואן לתבוע אותו למשפט על הוצאת דיבה.



בראיון שהעניק הנשיא ביום שישי, הוא הסביר מה ההיגיון מאחורי הארמון החדש. "כאשר נכנסתי לתפקיד ראש הממשלה, היו ג׳וקים במקלחת של הלשכה. האם זה מקום שמתאים לראש ממשלת הרפובליקה הטורקית?׳׳, אמר, ״האם היית מכניס לשם אורח? מה היה קורה אמ האיש הזה היה חושף את מה שראה שם?"