מכה לארדואן. לאחר ספירת למעלה מ-98 אחוזים מקולות הבוחרים בבחירות לפרלמנט בטורקיה שנערכו אתמול, איבדה מפלגת הפיתוח והצדק של נשיא טורקיה מכוחה והיא לא תוכל להרכיב ממשלה לבד.



מנגד, המפלגה הכורדית, מפלגת העם הדמוקרטית,  הצליחה לעבור לראשונה את אחוז החסימה הגבוה במיוחד במדינה - 10 אחוזים - זאת לאחר נהירה של מצביעים רבים שאינם בני העדה הכורדית, המונה למעלה מחמישה עשר מיליון נפש, במטרה לפגוע בתכניותיו של הנשיא ארדואן, השואף לשנות את החוקה הטורקית ולהפוך את טורקיה מדמוקרטיה פרלמנטרית למשטר נשיאותי סמכותני. 



מפלגת הפיתוח והצדק נשארה הגדולה ביותר בפרלמנט, עם 254 מושבים. המפלגה הרפובליקנית זכתה לכ-25% מהקולות השווים ל-132 חברי פרלמנט. מפלגת התנועה הלאומנית זכתה ל-82 מושבים, כמו המפלגה הכורדית, שכאמור התליחה לראשונה להכנס את נציגיה לפרלמנט.




ארדואן. התכניות ייצטרכו להידחות. צילום: רויטרס







מנהיג המפלגה הלאומנית, דוולט בחצ'לי, אמר לאחר היוודע התוצאות כי אם המאמצים של מפלגת הצדק והפיתוח להקים קואליציה ייכשלו, יש ללכת לבחירות נוספות. 



המפלגה הלאומנית נתפסת כאופציה הסבירה ביותר להצטרף לקואליציה של מפלגתו של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן, אבל בחצ'לי לא חושב שהיא ריאלית: "האפשרות הראשונה לקואליציה צריכה להיות בין מפלגת הצדק והפיתוח לבין הכורדים. הרכב אפשרי נוסף יכול להיות של המפלגה של ארדואן, המפלגה הרפובליקנית והכורדים".
בחלקים המזרחיים של טורקיה, היכן שיש רוב אתני כורדי, נרשם אחוז הצבעה גבוהה יחסית, זאת לאחר שהמחתרת הכורדית, שהניחה את נשקה לא מזמן, אישרה לתומכיה להשתתף בבחירות. 

מערכת הבחירות הייתה סופגת הכפשות ואלימות קשה שהופנתה בעיקר כלפי בני המיעוט הכורדי. אתמול אף התרחש פיצוץ בעצרת של תומכי המפלגה הדמוקרטית הכורדית, בעיר הכורדית במזרח המדינה דיארבקיר, בו נהרגו שני בני אדם ונפצעו למעלה ממאתיים. 




תומכי המפלגה כורדית חוגגים ברחובות דיארבקיר. צילום: רויטרס



הנשיא ארדואן אומנם גינה את הפיצוץ אך רבים בקרב האופוזיציה טוענים כי השלטונות עומדים מאחורי מעשה החבלה, ומאחורי התקפות ואיומים נוספים כלפי תומכי המפלגה, בהם פיגועים במטות המפלגה במזרח המדינה שהתרחשו בחודש שעבר.  
גבי לוי, לשעבר שגריר ישראל בטורקיה, אמר לאחר הישמע התוצאות הראשוניות, כי "קשה מאוד להעריך, אך ישנה אפשרות שלראשונה מזה 13 שנים, מאז שארדואן נבחר, הוא לא יוכל להקים ממשלה רק על בסיס המפלגה שלו, מפלגת הצדק והפיתוח. זה יקרה אם המפלגה הכורדית תעבור את אחוז החסימה במדינה,  שעומד על 10%".  "עם זאת", מדגיש לוי,  "אישית הדבר לא פוגע בארדואן, כי הוא נשיא ונמצא מעל המערכת הפוליטית".  לוי אף מסביר כי "ארדואן הוא הנשיא הראשון שממש מעורב פוליטית עד צוואר בבחירות, וזאת בניגוד לחוקה".