כשהאולטימטום לסיום השיחות והגעה לעסקת גרעין בין איראן למעצמות, ה-30 ביוני, מתקרב במהירות, מחלוקות גדולות נותרו בין המעצמות לאיראן סביב מספר נושאים חשובים, כך אומר היום (שישי) דיפלומט בכיר.

הדיפלומט, המשרת באחד מצוותי המשא ומתן בבירה האוסטרית, שם מתקיימות השיחות, סיפר לרויטרס תחת תנאי של אנונימיות כי "הנושאים הקשים ביותר חייבים לבוא על פתרונם בימים הקרובים".
 
"שאלת הגישה לאתרים רגישים והשקיפות של הפעילות האיראנית, שאלת האפשרות לשימוש צבאי ושאלת הסנקציות נותרו בעיתיות בצורה קיצונית", הוסיף הדיפלומט. "אנחנו יכולים למצוא מכנה משותף בנקודות מסויימות, אך על הנושאים המרכזיים קיים פער גדול בין הצדדים", הוא הוסיף.

 שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, יבוא מחר לווינה כדי להשתתף בישורת האחרונה של שיחות הגרעין בין שש המעצמות לאיראן. קרי אמר כי דבריו של מנהיגה הרוחני של איראן, אייטולה עלי חמינאי, כי לא יסכים לכניסת פקחים למתקני הגרעין, לא יחבלו במגעים עם נציגי טהרן. לדבריו, "ההתבטאויות של חמינאי נועדו לצרכי פנים". נשיא איראן, חסן רוחני אמר, כי "אנו נמשיך לדון בתוכנית על פי הנחיותיו של המנהיג הרוחני, כדי להשיג הסכם צודק".

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'ואד זריף, יגיע לבירת אוסטריה בשבת, וכבר דרש השבוע מכל הצדדים "לא להגזים בדרישות כדי להשיג הסכם". איראן והמעצמות אמורות להשלים את גיבוש הסכם הקבע עד יום שלישי הבא, אם לא, ישנה אפשרות להאריך שוב את השיחות בין הצדדים. 


סגני שרי החוץ של איראן, ארה"ב והאיחוד האירופי נועדו אתמול בבירת אוסטריה, בסבב השמיני של המשא ומתן, שמטרתו להציג בפני המנהיגים טיוטת הסכם כולל על תוכנית הגרעין. את איראן ייצגו עבאס עיראקג'י ומג'יד תכת-רואנג'י, סגנית שר החוץ, ונדי שירמן, וסגנית שרת החוץ האירופאית הלגה שמידט.

סגן שר החוץ הרסי, סרגיי ריאבקוב, הצהיר כי הסיכויים להסכם בין איראן לשש המעצמות הוא יותר מ-90 אחוזים. לפני שטס לוינה להשתתף בשיחות אמר הבכיר הרוסי: "הערכה זו לא מתייחסת לגודל הנוסח, אלא לנושאים שסוכמו".

בינתיים, בתקשורת האמריקנית דווח, כי ארצות הברית והמעצמות מוכנות להציע לאיראן כורים גרעיניים מתקדמים וציוד משוכלל, אם תסכים לוותר על תוכנית הגרעין הצבאית שלה. כך עולה ממסמך סודי שחובר בשבוע שעבר.

במסמך כלולה בין השאר הבטחה לספק לאיראן כורי מים קלים במקום מתקן המים הכבדים ההולך ונבנה באראק. גורם המעורה בפרטי המשא ומתן מסר, כי צרפת נכונה לסייע בטיפול בפסולת הגרעינית מהכורים, ובריטניה תסייע בכל הקשור לאבטחה ולבטיחות.