תאריך היעד המקורי לסיום שיחות הגרעין בווינה יפוג היום, אך ההערכות הן כי המשא ומתן בין הצדדים יימשך לפחות עד סוף השבוע, ויש מי שמדבר גם על שבוע הבא. אתמול הושגה התקדמות משמעותית בסוגיית הפיקוח על מתקני הגרעין.
האווירה בווינה בימים אלה מחויכת ופשרנית. דובר המשלחת האיראנית אישר אתמול כי שר החוץ מוחמד זריף יחזור הבוקר לשיחות וכי הוא קיבל תמיכה ״בהשגת הסכם הוגן״. זריף ייפגש עם עמיתו האמריקאי ג׳ון קרי, שהיה השר היחיד שנשאר אתמול ללון בווינה. לשניים יצטרפו היום שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב והשר הצרפתי לורן פביוס, שחוזר כדי לפקח על ההתקדמות שנרשמה ביממה האחרונה.
קרי פגש אתמול את מנכ״ל הסוכנות לאנרגיה אטומית, יוקיה אמאנו, כדי לברר אם ניתן להגיע לפשרה בנושא הפיקוח במתקני הגרעין, שלו מתנגדים האיראנים. על פי ההצעה שהועלתה, הפיקוח יתבצע רק לאחר תיאום עם האיראנים, אך בלי תקופת ההכנה הארוכה שדרשו. הפיקוח יהיה גם באתרים הנחשבים לצבאיים, אך המדענים המועסקים בהם לא יחויבו לענות ולמסור מידע לפקחים. איראן עדיין לא נתנה את תשובתה להצעה, אולם גורם אמריקאי הבהיר אמש כי "נקודת הפתיחה אינה שאנחנו חייבים להיכנס לכל מתקן צבאי". סירובם של האיראנים להתיר לפקחי הסוכנות להיכנס לכל אתרי הגרעין היה אחד המכשולים העיקריים במשא ומתן.

באשר לסוגיית הסנקציות, הצעת הפשרה שהועלתה מדברת על כך שהעיצומים יוסרו בשלושה שלבים, אך התהליך יחל בקרוב ולא יתבצע על פני תקופה ארוכה כפי שקיוו המעצמות. הצדדים פועלים כעת לגיבוש הצעת פשרה גם בנושא תוכנית המחקר והפיתוח שתישאר בידי איראן, כדי שזו לא תאפשר לה לחזור במהירות לייצור פצצה גרעינית.
במקביל, ראש הממשלה נתניהו התייצב אתמול בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת והזהיר שוב מפני ההסכם המתגבש. "ההסכם הנרקם בין איראן למערב הופך להיות מהסכם רע להסכם גרוע, והופך להיות גרוע יותר ויותר מיום ליום", אמר, "ההסכם מפלס את הדרך לאיראן להיות לא רק מעצמה של פצצת גרעין אחת או שתיים, אלא של ארסנל בלתי מוגבל, תוך עשר שנים, עם אפשרות של הגעה לכמה פצצות אטום קודם לכן". נתניהו הוסיף כי ״לצערי, מה שאנחנו רואים זה דרישות איראניות הולכות וגוברות, לצד ויתורים של המעצמות, שגם הם הולכים וגוברים בהתאם ללחץ האיראני. ההסכם עם איראן יאפשר לה להכניס לקופתה מאות מליארדי דולרים, מה שיאפשר לה לממן את התוקפנות הגוברת שלה".