נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, קרא הערב (שישי) להסרת כל הסנקציות נגד איראן בהקדם, במידה וייחתם הסכם אודות תוכנית הגרעין של טהרן.



"אנחנו מניחים שכל הסנקציות יוסרו נגד איראן, השאלה היא איזה סנקציות ומתי. אנו קוראים להסרה מקיפה בהקדם האפשרי," אמר פוטין בתדרוך בעיר הרוסית אופה. נשיא רוסיה הוסיף כי הוא מקווה כי המעצמות הגדולות יגיעו להסכם בקרוב.



במקביל לכך, האיחוד האירופי האריך היום את שיחות הגרעין עם איראן עד ליום שני הקרוב. בהודעה של גורם בכיר במשרד החוץ האמריקאי שפורסמה בסוכנות הידיעות רויטרס, נאמר כי הדחייה נעשתה "כדי לאפשר זמן נוסף לניהול המו"מ".



למרות ההארכה, נציגי שש המעצמות נפגשים בווינה עם הנציגים האיראנים במטרה שכן לחתום בסוף השבוע על הסכם.



מוקדם יותר, שר החוץ האיראני, מוחמד זריף, אמר כי השיחות בין איראן לבין המעצמות התקדמו במידה מסוימת, אבל ככל הנראה המו"מ במסגרת סוגיית הגרעין בוינה, ימשיך גם בסוף השבוע. "חלה התקדמות בשיחות, אבל אנחנו עדיין לא שם. אני בספק שנגיע להסכם היום. נראה כי אנחנו הולכים לעבור את סוף השבוע בוינה", אמר זריף לכתבים. 


יועצו הבכיר של המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, אמר כי יש לכבד את הקווים האדומים של טהראן בשיחות עם המעצמות שמנסות לבלום את תכנית הגרעין שלה. "איראן לא מציעה להאריך את השיחות, אך גם אינה מתנגדת לכך. איראן מוכנה להמשיך במשא ומתן", הוסיף היועץ.

זו הפעם השלישית שמתבצעת הארכה לשיחות. רק בשבועיים האחרונים איראן, ארה"ב, בריטניה, צרפת, גרמניה רוסיה וסין האריכו פעמיים את המועדים שנקבעו להגעה להסכם. "המשא ומתן הוא אינטנסיבי מאוד, אני מקווה מאוד ומצפה כי בימים הקרובים נגיע למצב של קבלת החלטות", הוסיף דובר משרד החוץ הגרמני.

כזכור נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, איים אתמול כי הוא יחזיר בחזרה לוושינגטון את המשלחת האמריקאית לשיחות הגרעין בווינה, "אם המו"מ, שכבר הוארך מספר פעמים, לא יהפוך להיות מועיל", כך נאמר בהודעה שהוציא הבית הלבן. 
 
"האמת היא שאנו מאוד ברורים לגבי הציפיות שלנו מההסכם הסופי, וזה הופך ללא סביר את האפשרות שהשיחות יארכו עוד שבועות רבים", נאמר בהודעה. "אבל, לא הייתי ממהר להסיק מקנות לגבי התוצאה הסופית", הוסיף דובר הבית הלבן ג'ף ארנסט.