נשיא ארצות הברית ברק אובמה הגיב היום (שלישי) להסכם הגרעין בין איראן למעצמות. דבריו באים על רקע העימות בין הממשל לבין ממשלת ישראל ולאור הכוונה של ישראל להיאבק בהסכם בקונגרס האמריקאי שצריך לאשר אותו.



"השגנו הסכם עם איראן, מה שרצינו במשך שנים ארוכות ולא הצלחנו", אמר אובמה. "זה יוביל לשינוי שיהפוך את העולם למקום בטוח יותר".

לדבריו, בימינו, הפחד הוא שנשק גרעיני יופץ למקומות אחרים. היום, בזכות זה שארצות הברית ניהלה משא ומתן נחוש, עצרנו את הסכנה של הפצת נשק גרעיני. "ההסכם הזה עונה על כל הצרכים שהצבנו לעצמנו. הדרך לנשק גרעיני נחסמה. יש אמצעי פיקוח על כך. גם מסלול האורניום וגם הפלוטוניום נחסם. מספר הצנטריפוגות יופחת בשני שליש, הצנטריפוגות הן מכשירים שנחוצים לנשק הגרעיני. בגלל ההסכם הזה, תהיה להם רק יכולת זעירה לעשות זאת".

עוד אמר הנשיא, כי איראן תשנה את ליבת הכור באראק, הדלק מהכור הזה יוצא מגבולותיה ב-15 השנים הקרובות. 

לדבריו, ההסכם אינו בנוי על אמון, אלא על אישרורו. "תהיה גישה רצופה לכל שרשרת האספקה, כל מתקני הייצור, כולל מתקני האיחסון של איראן. בנוסף, טהרן לא תוכל להעביר מתקנים חשאיים". חלק מהדברים האלה, אמר אובמה, יהיו בהסכם של 25 שנה. "הפקחים יוכלו לגשת לכל מקום חשוד. הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית תוכל להגיע לכל מקום". 
 
הנשיא התייחס גם לישראל ואמר: "אנחנו נמשיך לחזק את בטחונה של ישראל, כפי שעשינו בעבר". עוד אמר הנשיא: "נמשיך לעבוד ולקדם את ידידותינו עם מדינות המפרץ במאבק כמו נגד דאעש. אנחנו חייבים לבחון את האיזור הזה, האם הוא הזה יכול לנוע במקום אחר".

לדבריו, ארה"ב חולקת את אותן בעיות עם ישראל ומעצמות המפרץ על כך שאיראן היא מדינת טרור שתורמת לחוסר יציבות באיזור, אבל איראן חמושה בנשק גרעיני, היתה מסוכנת יותר. עלינו לשמור על הסנקציות שלנו בנושא הטרור ובנושא הפרות האדם. אנחנו נמשיך לחזק את בטחונה של ישראל, כפי שעשינו בעבר.

לגבי הסנקציות על איראן, אמר אובמה כי טהרן תנקוט צעדים ליישום ההסכם וכאשר תעשה זאת, הסנקציות יוסרו. "זה יהיה בשלבים. איראן חייבת להשלים צעדים ספציפיים לפני תחילת ההקלות בסנקציות. איראן חייבת לציית לעסקה הזאת, כולל חמש שנים הגבלות על נשק ושמונה שנים בהגבלות על נשק טילים. כל זה יעבור דרך החלטה חדשה של מועצת הביטחון". אובמה הוסיף כי ההגבלות יושתו בחזרה במידה ואיראן לא תעמוד בהסכם.

"הקונגרס יוכל לבחון את הדברים והממשל יוכל להתקדם קדימה. כאשר העם האמריקאי והקונגרס יבחנו את זה, נצטרך להסתכל איך ייראה העולם בלי הסכם. אנחנו יודעים שממשלת איראן אמרה שנכנענו בלחץ, אבל זה לא כך. השגנו אותם כדי להשיג הישג דיפלומטי והצלחנו". אובמה הבהיר כי יטיל וטו על כל ניסיון של הקונגרס לבלום את ההסכם.

אובמה התייחס לאפשרות שלא היה מושג הסכם ואמר כי במצב כה איראן היתה יכולה להשיג פצצה ולא היתה לארצות הברית כל אפשרות לבחון אותה. "המשמעות של 'אין עסקה' היא שלא היו עליה הגבלות. התסריט הזה יגרום למדינות להתחיל במירוץ חימוש". 
 
"אני הייתי נשיא והמפקד העליון של הצבא בשש השנים האחרונות" , אמר אובמה. "פעם אחר פעם התלבטתי אם להשתמש בנשק. פעמים רבות החלטתי להשתמש בכוח. מעולם לא היססתי לעשות זאת כשהאינטרס שלנו היה על הפרק. עכשיו האינטרס הוא למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני. אני, או הנשיא בעתיד, ניאלץ להחליט אם להשיג נשק גרעיני או לעצור אותה. בקיצור, 'אין עסקה' אומר שתהיה מלחמה במזרח התיכון".

עוד אמר הנשיא, כי אם בתרחיש הגרוע ביותר איראן תעבור על תנאי ההסכם, יהיה לכל נשיא אמריקאי את הכלים לבחון ולהגיב עליו. תהיה שקיפות, היה זה חוסר אחריות ללכת מעסקה כזאת". 

בסיום דבריו אמר אובמה כי הבהיר שוב ושוב לעם האיראני, שארה"ב מוכנה לדבר על הכל. "זה אפשרי להשתנות. נתיב האלימות הקשוחה, מדיניות חוץ שמבוססת על השמדת ישראל, חייב להיגמר. נתיב אחר יכול להוביל את העם האיראני לשגשוג. העסקה הזאת יכולה לקחת אותנו לעתיד חדש".