איראן הודיעה אתמול (רביעי) כי תקים ארבע תחנות כוח גרעיניות. ראש הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית, עלי אכבר סאלחי, מסר כי עבודות התשתית לבניית שתי תחנות כוח גרעיניות על ידי רוסיה, בחופי המפרץ הדרומיים של איראן, יחלו כבר השנה. לדבריו, ארצו מנהלת משא ומתן עם סין, על מנת שתבנה שתי תחנות כוח גרעיניות נוספות.
סאלחי הדגיש את הצורך בכך שטהרן תשמור על האורניום שברשותה, וטען כי תוך כשמונה שנים תגיע ארצו לכמות האורניום הדרושה. "על פי ההסכם, נוכל לייצר את הדלק הגרעיני הדרוש לנו בחסות רוסיה, וזו התקדמות חשובה מאוד", אמר סאלחי.
במקביל הודיע מפקד זרוע היבשה של צבא איראן, גנרל אחמד רזה פורדסטאן: "לא נאפשר פיקוח במרכזים הצבאיים שלנו".

בהצהרה לכתבים אמר הקצין הבכיר כי השנה תערוך ארצו שישה תמרונים צבאיים בשיתוף משמרות המהפכה, במטרה "להכין את הצבא מבחינה הגנתית".
 
ואילו נשיא איראן, חסן רוחאני, אמר כי טהרן ניצחה במשא ומתן על הגרעין, והדגיש: "לאיראן לא תהיה שום בעיה שתעכב את התפתחות הטכנולוגיה הגרעינית שלה, למרות ההגבלות בהסכם".
 
בהצהרה בישיבת הממשלה אתמול הוסיף רוחאני: "הטענות של הצד השני, שההסכם יעכב את ייצור הפצצה הגרעינית של איראן בשנה אחת, היא טענה צינית - כי מעולם לא רצינו נשק גרעיני או נשק לא קונבנציונלי אחר, מאחר שהדבר מנוגד לערכים המוסריים וההומניים וכן לפתווה של מנהיג המהפכה". הוא הדגיש כי ביטול הסנקציות שהוטלו על איראן הוא "הישג גדול".
 
ואילו סגן שר החוץ עבאס עיראקצ׳י תקף את הצהרת מועצת הביטחון שלפיה הסכם הגרעין הוא לעשר שנים עם אפשרות הארכה. "אין מקום להאריך את תקופת ההסכם ליותר מעשר שנים", אמר לכתבים, "חלק מההצהרות שנשמעות הן הצגות כוח. ההסכם הוא לתקופה מוגבלת".
 
בתוך כך, יו"ר בית הנבחרים האמריקאי ג'ון ביינר אמר אתמול שהוא ומחוקקים נוספים בקונגרס יעשו הכל על מנת למנוע את העסקה עם איראן משום שהיא מאיימת על ביטחון העם האמריקאי.
 
"חברי הקונגרס ישאלו שאלות קשות הרבה יותר כאשר ניפגש עם הצוות של הנשיא. מכיוון שעסקה רעה מאיימת על ביטחונו של העם האמריקאי, אנחנו נעשה את כל שאפשר כדי לעצור אותה", אמר ביינר.
 
רנצי: ״איטליה לצידכם"
 
לראש הממשלה בנימין נתניהו, לשרי הממשלה וגם לרבים מחברי הכנסת היו אתמול כמה רגעים של נחת בשעה שהאזינו במליאה לנאום חם ושופע ידידות לישראל מפיו של ראש ממשלת איטליה, מתאו רנצי.
 
רנצי, מנהיג צעיר וכריזמטי, אמר את מה שבישראל ציפו לשמוע ממנו - התנערות מוחלטת מכל ניסיון חרם על ישראל ותמיכה מלאה בזכותה להתקיים בביטחון מלא וללא כל איום.
 
"מי שמעוניין להחרים את ישראל איננו מבין שהוא מחרים את עצמו ובוגד בעתיד שלו. תדע הכנסת כי איטליה תתייצב תמיד בחזית למען שיתוף הפעולה, לעולם לא למען החרם״, אמר רנצי וסחט תשואות סוערות מחברי הכנסת.
 
ראש ממשלת איטליה הוסיף: ״היבט הביטחון אינו חומק מעיני. העולם כיום מאופיין באי יציבות טריטוריאלית, שעד לפני שנים אחדות הייתה מנת חלקם של אזורים מסוימים בלבד. זהו מאבק נגד הברבריות, נגד מיעוט של קיצונים אלימים. אין לנו ספק באיזה צד אנחנו. לא נפסיק להילחם יחד אתכם ולהיות בצד הצודק, לצדכם ולצד ארה״ב והאו״ם וכן לצד רוסיה ומדינות ערב כמו מצרים, שבראשן מדינאים דגולים שיכולים לקדם אותנו ליציבות ולשלום״.
 
רנצי התייחס לפיגוע נגד הקונסוליה האיטלקית בקהיר בשבוע שעבר ואמר: ״הטרוריסטים מעוניינים להפחיד אותנו, אך זה גרם לנו להתייצב בנחישות רבה יותר לצד השלטון במצרים״.
 
האורח הפתיע כשהזכיר בנאומו את שלושת הנערים שנחטפו בצומת גוש עציון ונרצחו. ״הור־הם הם מופת לעולם כולו״, אמר. בהמשך הוא הזכיר גם את רצח הנער הפלסטיני מוחמר אבו חדיר, והוסיף: ״השלום שאנחנו מבקשים עבור ירושלים יהיה אפשרי רק כאשר יהיו שתי מדינות לשני עמים. זה יקרה רק אם יובטח ביטחונם המלא של כולם״.

נתניהו, הרצוג וראש ממשלת איטליה. צילום: דוברות הכנסת
 
ראש הממשלה האיטלקי הוסיף: ״קיומה של מדינת ישראל איננו מחווה של הקהילה הבינלאומית לאחר השואה. ישראל קיימת למרות השואה ותמשיך להתקיים בתמיכת ידידותיה באירופה ובעולם. אין לכם סתם זכות להתקיים, אלא חובה להתקיים וחובה לחיות למען ילדיכם וגם למען ילדי שלי״.
 
עם זאת אמר רנצי: ״איטליה תעשה הכל כדי שתושבי השטחים הפלסטיניים יצאו ממצוקתם. יש להשיב את פלסטין לאיתנה״.
 
בנושא הגרעין האיראני אמר ראש ממשלת איטליה כי הוא מבין את חששותיה של ישראל, אך הוא סבור שההסכם יכול לתרום ליציבות באזור. ״אנחנו יכולים להתווכח ואולי לא להסכים על הפשרה בעניין איראן, אבל לעולם לא תוכל להיות פשרה בנוגע לעתידה של מדינת ישראל. הביטחון שלכם הוא הביטחון שלנו״, הדגיש.
 
יו״ר הכנסת יולי אדלשטיין, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו״ר האופוזיציה יצחק הרצוג, שנאמו לכבוד האורח, ציינו את הקשר בין שתי המדינות וניסו להדגיש את האחדות בכנסת בנוגע להסכם הגרעין עם איראן.