הסכר נפרץ: חודש אחרי שנחתם הסכם הגרעין בין איראן לבין המעצמות הפכה אתמול שווייץ למדינה הראשונה שמסירה את הסנקציות שהטילה על הרפובליקה האסלאמית בתחומי האנרגיה והכלכלה בשל המשך תוכנית הגרעין בניגוד להחלטות האו"ם.
 
הממשלה השווייצרית הודיעה כי החליטה לבטל סופית את הסנקציות, שהיו מושהות בפועל כבר מסוף ינואר 2014, וזאת "בהתחשב במפנה החיובי שהושג במשא ומתן אחרי 12 שנה".
 
העיצומים שבוטלו כללו איסור על עסקאות במתכות יקרות עם גופים איראניים רשמיים ודרישות לדווח על סחר בנפט איראני ועל העברתם של מוצרי נפט ודלק. כמו כן, דרישת הסף לדיווח על העברות כספים מבעלי אזרחות איראנית או אליהם הועלתה לסכום גבוה פי עשרה.
 

"ההסכם הזה פותח אופקים פוליטיים וכלכליים חדשים עם איראן, כולל יחסים דו־צדדיים", נמסר מהממשלה בברן. ההודעה הוסיפה כי ההחלטה לבטל את הסנקציות נועדה "להביע את תמיכתה של שווייץ בתהליך המתמשך של יישום ההסכם הגרעיני, ואת הביטחון שלה בכוונות החיוביות של הצדדים הנושאים ונותנים".
 
״להתעמת עם הציונים״
 
לפי הרשויות בשווייץ, בכוונתן לעקוב מקרוב אחרי יישום הסכם הגרעין בין איראן לבין המעצמות. השווייצרים הזהירו כי הם "שומרים את הזכות להחזיר את העיצומים שהוסרו", אם יתברר כי יישום ההסכם בפועל לא בוצע.
 
בתוך כך, מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי הזהיר כי אם הקונגרס לא יאשר את הסכם הגרעין עם איראן, המשמעות תהיה פגיעה קשה ביחסי החוץ של ארה"ב וערעור האמון בין וושינגטון לבין בנות בריתה. "אם ארה"ב תתנהג כך, לא רק שתאבד את ידידיה ביחס לסנקציות, אלא גם נאבד את התמיכה שלהם אם נצטרך להשתמש בכוח צבאי", אמר קרי בכנס ביום שלישי בערב.
 
זאת ועוד, שר החוץ האיראני מוחמד זריף ביקר אתמול בביירות ובדמשק. במרכז הביקור ניצבים דיונים בעניינים אזוריים, כולל תוכנית חדשה לפתרון המשבר בסוריה. עם זאת, זריף התייחס גם להסכם הגרעין שנחתם לאחרונה בין איראן למעצמות, ואמר כי מקור הביקורת שנמתחה עליו בכך ש"הציונים חסרי תקווה ונמצאים בפאניקה". עוד אמר השר לכתבים כי האתגר הגדול של הרפובליקה האסלאמית הוא "להתעמת עם המשטר הקיצוני של הציונים".
זריף נפגש בין היתר עם מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה. על פי העיתון "אל־ספאר", פגישתם הייתה ארוכה במיוחד. לאחר מכן הגיע זריף לדמשק, שם נפגש עם נשיא סוריה בשאר אסד.
 
גורם מדיני בכיר בירושלים התייחס אתמול לביקור זריף בביירות ובדמשק ואמר: "המציאות שבה וטפחה על פניהם של אלה שציפו כי איראן תשנה את דרכיה בעקבות ההסכם בווינה. פגישת זריף־נסראללה היא עדות לכך שבכוונת איראן להזרים מאות מיליארדי דולרים, שתקבל מהסרת הסנקציות, למימון מכונת הטרור העולמית שלה והמשך תוקפנותה האזורית. לכן מתנגדת ישראל להסכם הרע הזה, אשר מאפשר לאיראן שני נתיבים להשגת פצצות גרעיניות".