השיטה שתמנע את המנהרות מרצועת עזה: חיל ההנדסה המצרי החל בפרוייקט ניסיוני בו מוקמות בריכות דגים גדולות לאורך הגבול בין חצי האי סיני לבין רצועת עזה.



הבריכות יהיו בעומק רב וימולאו במים שיגיעו בצינור מהים התיכון. עד כה נחפרו כ-1,00 מטרים בעומק של 20 מטר.



לדברי גורמים ביטחוניים במצרים, המים שיוזרמו לבריכות יחלחלו לאדמה ויהפכו את האדמה במקום ללא מתאימה לחפירת מנהרות, שיקרסו בגלל המים.



ההחלטה להקים בריכות דגים באה לאחר המומחים הגיעו למסקנה שהרעיון המקורי - חפירת תעלה לאורך הגבול - לא יעשה את העבודה מבחינת הרס המנהרות ויהיה יקר מדי.




פלסטיני בכניסה למנהרה בין עזה לסיני. צילום: Getty Images






מאז הסכם השלום בין ישראל למצרים, כיבדה קהיר את כל הסעיפים הביטחוניים שכתובים בו, אולם מאז כניסת גורמים איסלמיים לחצי האי סיני, נכנסו כוחות גדולים של צבא מצרים בסד"כ שלא נראה בסיני מאז 1973.



שיפור גולי ביחסי ישראל מצרים חל כשבקהיר החלו להילחם בתופעת ההברחות לרצועת עזה. בין הצדדים הושגו שורה של הבנות בכל הקשור לשיפור מערך ההגנה שמצרים יכולה להפעיל בסיני וזה כולל שינוי דרמטי בסדר הכוחות בגבול.



על פניו, מצרים לא יכולה לבצע שום שינוי על הגבול ללא אישור ישראלי ותיאום מלא ולכן ההתחממות בין שתי המדינות, שעל פי גורמים ביטחוניים נמצאת בשיאה, תוביל לעוד שורה של הקלות בצד המצרי וכל זאת בתנאי שהכל מתואם עם מערכת הביטחון.



גם בישראל מחפשים דרכים להתמודדות עם איום המנהרות. בחודש שעבר דווח על כך שמערכת הביטחון התקינה מערכת לאיתור מנהרות. גורם צבאי אמר: ״אנחנו בדרך להישג גדול. מערכת לאיתור מנהרות כבר מותקנת, וכדי להכריז עליה מבצעית ייעשה בה ניסוי מבצעי בשבועות הקרובים״.