ססיליה רודריגז



לערים בארץ יש אולי את יום כיפור, אבל דמיינו כל עיר אחרת בעולם, ללא תנועת מכוניות ליום אחד, מסיבות סביבתיות. ומה עם פריז? דמיינו את העיר העמוסה והאיקונית מפנה מקום לפוטנציאל העצום שלה.



אפשר להפסיק לדמיין, מאחר וב-27 בספטמבר זה בדיוק מה שהולך לקרות בפריז: "Une Journée Sans Voiture" - יום ללא מכוניות, בפעם הראשונה בהיסטוריה של העיר.
 


לכל הכתבות באתר פורבס  העירייה קוראת לזה "הימור מטורף, אבל כזה שניתן לבצע". אף כלי רכב מוטורי לא יורשה לנסוע ברחובות, חוץ מאמבולנסים וכדומה. כפי שראש העיר אן הידאלגו הצהירה במרץ, "פריז תשתנה לגמרי ליום אחד. זוהי הזדמנות עבור פריזאים ותיירים ליהנות מהעיר ללא רעש, זיהום אוויר ולכן גם ללא לחץ".
לפי תכנית העיר ליום הזה, "כל אתרי התיירות הפופולריים ביותר, אשר בדרך כלל מאוד צפופים, יוקדשו להולכי רגל אשר יוכלו לגלות את פריז החדשה".
'יום ללא מכוניות' הוא חלק מקמפיין שמקדמת העיר כנגד זיהום, ותואם את שבוע הניידות האירופאי שיתקיים בפריז ב-16-22 לספטמבר, כמו גם ועידת האו"ם בנושא האקלים (COP 21) שתתקיים גם בפריז בנובמבר.
"העיר שלנו צריכה לבסס אזהרה שתביע השראה בנושאים גלובליים", מסר בהצהרת תמיכה ביוזמה הארגון הסביבתי ללא מטרות רווח, Paris Sans Voiture. "אבל היא גם צריכה לתת מענה לנושאים מקומיים, מאחר ולאחרונה נרשמו שיאים בזיהום האוויר, ושינויי אקלים הם יותר מתמיד חלק מחיי היום יום של כולנו. יום ללא מכוניות, בהיקף שלו, יוכל להשאיר חותם משמעותי על הדמיון הקולקטיבי: כולם יוכלו לחזות בעיר שהיא הרבה יותר ראויה לחיים בה ולאמץ סגנון חיים בר קיימא, במיוחד במונחים של ניידות ושיתוף של החללים הציבוריים".
לפי ארגון הבריאות העולמי, זיהום אוויר הוא הסיכון הבריאותי העיקרי בערים הגדולות בעולם. דו"ח שנעשה לאחרונה על ידי הסנאט הצרפתי, מעריך כי הזיהום עולה לצרפת יותר מ-100 מילאירד דולר בכל שנה.
ברור כי צרפת היא לא היחידה. התנועה בלונדון זזה לאט יותר מאשר כיכרות עם סוסים, ונהגים בריטים מבזבזים 106 מהימים שלהם בחיפוש אחר חניה. אנשים שעובדים בלוס אנג'לס, וגרים בערים סמוכות, מבזבזים 90 שעות בשנה בדרכים, לפי מגזין FastCompany.
"כיום יש מספר הולך וגדל של ערים שנפטרות ממכוניות בשכונות מסוימות דרך קנסות, עיצוב טוב יותר, אפליקציות חדשות, ובמקרה של מילאנו, אפילו משלמים לעובדים שגרים מחוץ לעיר כדי שישאירו את המכוניות שלהם בבית וייקחו במקום את הרכבת", דיווח המגזין.
ערים אחרות בעולם כבר ייסדו תכניות ליום ללא מכוניות, כולל מונטריאול, בוגוטה, מקסיקו סיטי, הו צ'י מין ובריסל. חלקן באופן קבוע ואחרות באופן חלקי, על ידי סגירת רחובות מסוימים ועידוד התושבים לרכב על אופניים.

לכתבה באתר פורבס