טראומת הדור השני מקבלת ביסוס מדעי: מחקר חדש של מדענים אמריקאים קובע כי הטראומות שחוו ניצולי השואה בזוועות של מלחמת העולם השנייה גרמו שינויים גנטיים שעברו בתורשה לילדיהם.



צוות חוקרים, בהובלתה של רייצ'ל יהודה מבית חולים הר סיני בניו יורק, עקב אחרי הורמון המתח ב־32 גברים ונשים ניצולי שואה שהוחזקו במחנות ריכוז נאציים, שעברו עינויים, שהיו עדים למעשי זוועה או שנאלצו להסתתר לאורך המלחמה. המדענים גם בדקו את הגנים של הילדים והשוו את התוצאות עם הגנים של משפחות יהודיות שחיו מחוץ לאירופה בזמן המלחמה.



לפי ממצאי המחקר, שפורסם בכתב העת "פסיכיאטריה ביולוגית", ההשפעות הסביבתיות של השואה גרמו שינויים גנטיים בהורים. שינויים אלו הועברו לבני הדור השני ובגינם הם בסיכון גבוה לפתח הפרעות דחק פוסט־טראומטיות. "השינויים הגנטיים בילדים יכולים להיות מוסברים רק בגלל החשיפה של ההורים לשואה", אמרה יהודה.



המחקר נחשב לפעם הראשונה שבה נמצאה העברה של טראומה מהורים לילדים, והוא מחזק את התיאוריה כי השפעות סביבתיות, כמו עישון ומתח, עשויות להשפיע גם על הדורות הבאים. “זו הזדמנות ללמוד דברים חשובים רבים על האופן שבו אנחנו מתאימים את עצמנו לסביבה שלנו וכיצד אנחנו עשויים להעביר לילדינו את החוסן הסביבתי שלנו”, הסבירה יהודה.