שופט אמריקני הורה הערב (שני) לרשות הפלסטינית ולאש"ף לשלם 10 מיליון דולרים במזומן או בערבות, תוך שהם מערערים על קביעת חבר המושבעים שמצא אותם כתומכים במתקפות טרור על ישראל בתקופת האינתיפאדה השניה.

השופט המחוזי ג'ורג' דניאלס במנהטן פסק כי על הרשות להפקיד בנוסף מיליון דולרים בכל חודש עד לערעור על פסק הדין שניתן בפברואר, הפוסק תשלום של 655 מיליון דולרים לעשר משפחות אמריקניות-ישראליות.
הצו הגיע לאחר שממשל אובמה דחק בשופט דניאלס "לשקול בזהירות" את מצבה הכספי של הרשות הפלסטינית בקביעת הסכום. דניאלס אמר כי השיפוט יכנס לתוקפו בתוך 60 יום, וישאר עומד ותלוי לפני הערעור, כל עוד התשלומים ינתנו.

"חשבנו שיש את מי לתבוע"

בפברואר האחרון, בית משפט במנהטן קבע כי הרשות ואש״ף נושאים באחריות לשישה פיגועים בשטח ישראל. המשפחות אומנם הגישו את התביעות בארצות הברית רק בנובמבר 2014, והמשפט החל רק בחודש שעבר, אבל את ההליך החלה משפחת באואר, שבני משפחתה נפצעו בפיגוע בירושלים, כבר בשנת 2003. במשך יותר מ־11 שנים עמלו ב׳׳שורת הדין" לא רק על תביעה לפיצויים אלא גם על עתירות נלוות בישראל. בשנת 2011, חודשיים אחרי שחרורו של גלעד שליט, פנה הארגון לבג״ץ בדרישה לעכב את שחרור האסירים בשלב השני של העסקה.
 
״במהלך כל השנים האלו הייתה אולי פעם אחת שחשבתי לוותר״, אמרה ל"מעריב" רויטל באואר, שבנה ובעלה נפצעו בפיגוע ברחוב קינג ג'ורג'. ״בכל זאת, זה לא קל, כל דיון מחזיר אותך קצת אחורה, לפיגוע עצמו. אבל אין ייאוש בעולם כלל. ידעתי שנזכה, לא היה לי ספק. חשבנו שיש את מי לתבוע וצריך לתבוע. מישהו הפנה אותנו לארגון 'שורת הדין׳ והם עשו את העבודה הקשה באמת, הם הגיבורים האמיתיים בסיפור".
 
אחרי פסק הדין, סיפרה באואר כי היא "נרגשת. אולי זה יישמע יומרני, אבל בעיני פסק הדין הזה הוא ניצחון של עם ישראל. יהונתן עצמו שמח, אבל מאופק, צריך להכיר אותו כדי להבין. שום דבר שנעשה לא יחזיר אותנו אחורה בזמן, למה שהיינו, אבל אני בהחלט שמחה. שבוע לפני הפיגוע שאלנו את הרב שלנו אם לעבור לארצות הברית בגלל גל הפיגועים. חמי וחמותי מאוד רצו שנעבור אליהם לשם. הרב אמר לא. אני עד היום מאמינה שזו הייתה ההחלטה הנכונה. אי אפשר לעולם לדעת לאן אדם הולך ומה מצפה לו. זה עניין של אמונה".

33 בני אדם נרצחו בפיגועים
 
כל הקורבנות בתביעה נפגעו בין השנים 2002־2004, בגל הפיגועים של חמאס וגדודי חללי אל־אקצה: הפיגוע בקפטריה בקמפוס האוניברסיטה העברית בהר הצופים, הפיגוע באוטובוס בקו 19 בשכונת רחביה, הפיגוע בצומת הגבעה הצרפתית, הפיגוע בקינג ג׳ורג׳, פיגוע ירי ופיגוע שבוצע לראשונה על ידי מחבלת מתאבדת. בפעולות אלו נרצחו 33 בני אדם ו-450 נפצעו.
 
התביעה הוגשה בשם משפחות הנרצחים על ידי ״שורת הדין״, ארגון המגדיר את עצמו כארגון זכויות אדם יהודי הפועל משפטית בין היתר נגד ישויות טרור וגופים המממנים טרור. הארגון הוקם בשנת 2002 על ידי דרשן-לייטנר, זוכת פרס מוסקוביץ׳ לציונות לשנת 2012. היא עומדת עד היום בראשו ומייצגת תובעים בבתי משפט בעולם.

ניצנה דרשן לייטנר, יו"ר ארגון שורת הדין, המלווה את הקרבנות מזה 11 שנים בתיק זה ומובילה אותו מסרה בתגובה כי "בית המשפט עשה צחוק מפסק הדין של חבר המושבעים ולא לקח בחשבון את זכותם של הקרבנות לממש את פסק הדין שקיבלו לאחר תהליך של 11 שנים. מחלקת המדינה האמריקאית זרקה את הקרבנות לכלבים ובמקום לעמוד לצידם של אזרחים חפים מפשע שנפגעו מטרור, היא עומדת לצד המתאבדים המחבלים הפלשתינים".