הבורסה לניירות ערך ממשיכה במגמת ירידות השערים ובשלב זה הסוף אינו נראה באופק.



ירידות השערים בבורסות המזרח הרחוק ותחילת המסחר השלילי בבורסות באירופה ובארה"ב שחקו אתמול 3.5% נוספים מהמדדים המובילים בתל אביב, אולם לקראת שעות הערב דיווח על האטה מסויימת בקריסה.



 כך או כך, בשני ימי המסחר האחרונים ירדו מדדי ת"א 25 ות"א 100 בשיעור מצטבר של 6.5% ושחקו 66.5 מיליארד שקל מכספי המשקיעים במניות. אתמול נרשמו פדיונות של שני מיליארד שקל בקרנות המניות, ובסך הכל בשני ימי המסחר האחרונים נרשמו שלושה מיליארד שקל.
 

סוחרי הבורסה מעריכים כי אם המשטר בסין ינקוט בצעדים נחרצים, שיסייעו לשינוי במגמה השלילית של הכלכלה הסינית, שערי המניות יירגעו והבורסות ישובו לעלות. עם זאת, יש הסבורים כי ירידות הימים האחרונים אינן מגמה בת־חלוף אלא מעידות על חולשה בסיסית יותר של הכלכלה העולמית.
 
על רקע הדברים, ההודעה של בנק ישראל בנושא הריבית מסקרנת במיוחד. הוועדה המוניטרית בראשות הנגידה קרנית פלוג החליטה, בניגוד לחלק מהציפיות, להשאיר את ריבית חודש ספטמבר ללא שינוי, כלומר, על 0.1% לשנה. עם זאת, בהודעה יש בפעם הראשונה הבעת דאגה מהמתרחש בשווקים בארץ ובעולם.


פלוג. צילום: פלאש 90
 
בוועדה המוניטרית הביעו דאגה מההתפתחויות במשק הסיני וממשבר החוב ביוון, הממשיכים להוות סיכון להתאוששות המשק העולמי. בארה"ב גברו הסיכויים שעליית הריבית תחל עוד השנה. עוד הם אומרים כי הייסוף והירידה בסחר העולמי מקשים על צמיחת היצוא והמגזר הסחיר. כמו כן דובר על ירידה בסביבות הצמיחה, וירידה חדה בציפיות לאינפלציה בטווח הקצר. בנוסף, האטה מסוימת בקצב הצמיחה של הכלכלה העולמית מסתמנת, תוך עלייה בסיכונים.
 
בבנק ישראל אומרים כי למרות הפיחות, שער החליפין מתחילת השנה מקשה על היצוא. עוד טוענים שם כי גברו הסיכונים להשגת יעד האינפלציה (1%־3%) והצמיחה. בסיום ההודעה נכתב כי "בנק ישראל ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות ויבחן את הצורך בשימוש בכלים שונים". למעשה, השורה התחתונה בהודעה מרמזת על הצפוי: אם יתברר שהמשבר נמשך, בבנק המרכזי לא יהססו לנקוט צעדים מוניטריים נוספים, ובכלל זה הרחבת מדיניות רכישות המטבע ואיגרות החוב.
 
במערכת הפיננסית הביעו אתמול אכזבה מההחלטה בעניין הריבית, שם ציפו להורדתה. אלדד תמיר, מנכ"ל בית ההשקעות תמיר פישמן, מסר כי הותרת הריבית ללא שינוי היא טעות קשה. "בנק ישראל זורק את הכלכלה הישראלית למערבולת העולמית ללא כל כלים או גלגלי הצלה".
 
אילן ארצי, מנהל ההשקעות הראשי של הלמן אלדובי, מסר כי בנק ישראל לא יוכל להמתין עוד זמן רב בעניין הריבית. לדבריו, בבנק ישראל מבינים כי לא נותרו אמצעים רבים לתמוך במשק ולכן מהססים שם בעניין הורדת הריבית.
 
עוזי לוי, האנליסט הראשי של אינפיניטי, מסר כי ההמתנה של בנק ישראל להחלטה בדבר הריבית של הפד התבררה כשגויה, וכי הגיעה העת שיוחלט על הורדת הריבית לנוכח היחלשות היצוא והייצור.
 
 יונתן כץ, האנליסט הראשי של לידר שווקי הון, אינו פוסל את האפשרות כי מדובר בדחייה של חודש בהפחתת הריבית, וכי ייתכן שההפחתה תתבצע בחודש הבא. לדבריו, בנק ישראל גם צפוי להוריד בחודש הבא את תחזית האינפלציה והצמיחה במשק.
 
ניסן סולטן, סמנכ"ל התפעול בבטוחה משכנתאות, מסר כי ההחלטה להותיר את הריבית על כנה מעידה על העקביות במדיניות המוניטרית. צח ברקי, סמנכ"ל כלכלה בדן אנד ברדסטריט, הוסיף כי בנק ישראל מוגבל ביכולתו להשפיע על הצמיחה במשק, וההשפעה של הפחתה אפשרית של הריבית על הצמיחה היא שולית.