משבר הפליטים באירופה ממשיך להסעיר את היבשת. מהומה פרצה אתמול בתחנה המרכזית של בודפשט כאשר אלפי פליטים ומהגרים ניסו לעלות לרכבות לגרמניה לאחר שבמשך יומיים נאסר עליהם לנסוע למערב אירופה. 

כוחות המשטרה ההונגרים עזבו לפנות בוקר את הכניסות לתחנת קלטי שבמזרח המדינה לאחר שמאז יום שלישי אסרו הרשויות על המהגרים לעלות לרכבות לכיוון גרמניה ואוסטריה בטענה שיש צורך לאכוף את חוקי האיחוד האירופי בנוגע לרישום המהגרים. כשהבחינו האלפים שהדלתות פתוחות בפניהם, הם הסתערו לתוך התחנה ובמקום התפתחה מהומה - המהגרים הדפו זה את זה בניסיון לעלות לקרונות ואף דחפו את הילדים דרך החלונות.
 
הפליטים שהצליחו לעלות על הרכבת גילו במהרה כי אינם עומדים להגיע לאוסטריה. הם נעצרו 35 ק”מ מערבית לבירה ההונגרית, בעיירה בישקה שבה קיים מרכז קליטה למהגרים. “לא למחנה!”, צעקו ללא הפסק עשרות המהגרים בתחנת הרכבת, וחלקם אף החלו להתפרע ולהיאבק בכוחות המשטרה שהגיעו למקום. באחד מהמקרים נשכבו על המסילה שני מהגרים, ככל הנראה בעל ואישה עם תינוקם הקטן שפרץ בבכי. חלק מהמהגרים נעצרו, חלקם הספיקו להימלט וחלק אף ניסו לעלות שוב על הקרונות בתקווה שיצליחו להגיע ליעד המקורי. בסיום האירוע הוכרז האזור כמבצעי והורחקו ממנו עיתונאים.
 

לצד האירועים הקשים שהתרחשו מחוץ לבירה ההונגרית משדרת בודפשט עסקים כרגיל. המקומיים ממשיכים להסתובב כהרגלם ברחבי העיר, במוקדי הבילוי ובתחבורה הציבורית ללא הפרעות או תחושת דריכות. כמה סטודנטים ישראלים שלומדים בבירה ההונגרית אף סיפרו על הפער הניכר בין ההמולה התקשורתית לאווירה הנינוחה ברחובות. 
 
חלק מהמקומיים וביניהם כמה ישראלים ציינו כי הם מתכוונים לנסות להגיע למוקדים שונים שבהם נמצאים ריכוזי מהגרים כדי לסייע ככל האפשר. לילך, סטודנטית ישראלית שלומדת בבודפשט, סיפרה: “עצוב לי מאוד לראות אנשים ללא קורת גג שלא אכלו כבר שבוע, שלא לדבר על התנאים הסניטריים שבהם הם נמצאים. זה קצת זורק אותי אחורה 70 שנה למצב שבו היו סבא וסבתא שלי. נתקלתי במשפחה כזאת באוטובוס ויצא לי הלב”.
 
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן קרא אתמול למנהיגי האיחוד האירופי להגביר את הפיקוח על הגבולות כדי לעצור את זרם הפליטים. “התושבים רוצים שנשלוט במצב ונגן על הגבולות שלנו”, כתב אורבן במאמר שפרסם ביומון הגרמני "פרנקפורט אלגמיינה צייטונג", “רק כאשר נגן על הגבולות יהיה אפשר להציג שאלות על כמות האנשים שאנחנו יכולים לקבל, או אם צריכות להיות בכלל מכסות”.
 
אורבן הוסיף כי העובדה שמרבית הפליטים הם מוסלמים מאיימת על זהותה של היבשת. “זו שאלה חשובה כי לאירופה ולתרבות האירופית יש שורשים נוצריים. האם זה לא מדאיג שהתרבות הנוצרית של אירופה נמצאת במצב שבו היא אינה יכולה לשמור על הערכים הנוצריים של אירופה?”, הוסיף.
 
נשיא האיחוד האירופי דונלד טוסק הכריז אתמול כי “ההגנה על גבולותינו היא המבחן המיידי והקשה ביותר שניצב בפנינו”. לדבריו, “חצי מיליון פליטים, מהגרים ומבקשי מקלט יגיעו לגבולות האיחוד בשנה הנוכחית. כדי להתמודד עם האתגר הזה האיחוד חייב לגייס את כל הכלים שעומדים לרשותו”. 

הבריטים לוחצים

בינתיים בבריטניה חתמו יותר מ־60 אלף בני אדם על עצומה הקוראת לממשלה לאפשר את כניסתם של יותר מבקשי מקלט ולסייע לפליטים. אם יחתמו מאה אלף בני אדם יגיע הנושא גם לדיון בפרלמנט. “אנחנו לא יכולים לאפשר לפליטים שסיכנו את חייהם בהימלטות מסכסוך מחריד ומאלימות להמשיך לחיות בתנאים בלתי בטוחים ובלתי אנושיים באירופה”, נכתב בעצומה.
 
עם זאת, ראש הממשלה דיוויד קמרון ממשיך להפגין נוקשות גם מול דרישת גרמניה להגדיל את מספר הפליטים שיכולים להיכנס לממלכה.