במשך עשרות שנים ילדים שמעו מהוריהם כי חשוב לקרוא ספרים. עתה מתברר כי אולי ההורים גרמו לילדיהם נזק לראייה בלי לדעת.



לפי מחקר חדש שהתפרסם, גן בשם APLP2, גורם לאנשים הנושאים אותו לפתח נטייה לקוצר ראייה בשנות העשרה לחייהם, אם הם קוראים שעה או יותר בכל יום.



החוקרים מעריכים כי לאחוז אחד מהאוכלוסייה עשוי להיות הגן הספציפי הזה, מה שמציב עשרות אלפי אנשים רק בבריטניה ובארצות הברית בסיכון.



ד"ר אנדריי טקצ'נקו, מהמרכז הרפואי של אוניברסיטת קולומביה, אמר: "אנחנו מכירים כבר עשרות שנים סברות שקוצר ראייה נגרם על ידי גנים ויחסי הגומלין שלהם עם גורמים סביבתיים כמו קריאה, אבל לא היו לנו הוכחות חותכות".



מומחים בבריטניה, שלא לקחו חלק במחקר, אמרו שהם מאמינים כי הבעיה היא לא עם הקריאה אלא עם זמן החשיפה לאור יום.



מנתח עיניים בריטי, ד"ר דוד אלמבי מסכים: "הבעיה היא למעשה לא בפעולת הקריאה, אלא בהיעדר אור יום, משום שרוב הקריאה והלימוד נעשים בבית".



הוא הוסיף כי יש לשים לב שלא מעט תופעות אחרות עלולות להיווצר בגלל קוצר ראייה: היפרדות רשתית, קטרקט, גלאוקומה ועוד. ד"ר אלמבי ממליץ להקפיד שילדים יבלו מספר שעות מחוץ לבית וישהו באור יום.



מספר האנשים שאובחנו עם קוצר ראייה זינק בשנים האחרונות, כתוצאה משינויים בגורמים הסביבתיים אלה. בארצות הברית 44 אחוזים מהאוכלוסייה אובחנו כסובלים מקוצר ראייה, לעומת 25 אחוזים לפני 30 שנה.



למרות שעדיין לא ידוע איך הגן גורם בדיוק לקוצר הראייה, ד"ר טקצ'נקו וצוותו מאמינים כי על ידי הפחתת רמת APLP2 בעיניים, ניתן להפחית את הרגישות לקוצר ראייה, רק שפיתוח טיפול כזה עלול לקחת עוד שנים.