משבר הפליטים באירופה: גרמניה הודיעה היום (ראשון) כי תחל להפעיל ביקורת גבולות בינה לבין אוסטריה, זאת בעקבות זרם המהגרים הבלתי פוסק שמגיע למדינה. מדובר בצעד שעלול לגרום נזק כבד לאיחוד האירופי, שכן הוא מנוגד לאמנת שנגן, לפיה התנועה בין מדינות האיחוד האירופי היא חופשית. 



המהלך בא יום לפני פגישת החירום של שרי הפנים של המדינות החברות באיחוד האירופי ולמרות אמירתה של הקנצלרית אנגלה מרקל, לפיהם גרמניה תאפשר לכל מי שרוצה להיכנס לגרמניה לעשות זאת והוא נובע ממורת רוחה של ברלין, שחשה ששאר מדינות האיחוד לא עושות מספיק כדי לסייע לפתור את המשבר.


"המטרה של הצעדים האלה היא להגביל את זרימת המהגרים לגרמניה ולחזור להליכים רגילים לפיהם אנשים נכנסים למדינה", אמר שר הפנים תומאס דה מייזייר, שהוסיף כי המהלך נובע גם מסיבות ביטחוניות.

נשיא האיחוד האירופי, ז'אן קלוד יונקר, אמר כי המהלך אינו סותר את חוקי האיחוד, שכן האמנה מתירה למדינות לנקוט בצעד כזה של מוצא אחרון כאשר יש סכנה למדיניות או לביטחון הציבור.

הצעד של גרמניה נתון לביקורת של האיחוד האירופי ולהגבלת זמן, הנעה בין עשרה ימים לשנתיים.
 
ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, ברך על ההחלטה של ברלין, ואמר לעיתון הגרמני "בילד", שהוא הכרחי על מנת להגן על גרמניה ועל הערכים האירופיים. 
 
עוד אמר אורבן, שנתקל בביקורת קשה מצד מדינות באיחוד האירופי על סירובו לקלוט את הפליטים, כי "יש לנו הבנה רבה לצעד של גרמניה ואנחנו מזדהים איתו". לדבריו, זה צריך להיות הצעד הראשון, שכן גם גבולותיה של יוון, אליה מגיעים מהגרים רבים בשל קרבתה למזרח התיכון, צריכים להיות מוגנים מהר ככל האפשר. 

על פי חוקי האיחוד, אדם שנכנס אליו במדינה מסוימת, אותה מדינה חייבת לקבל אותו. אבל בהונגריה, שרבים מהפליטים בה הגיעו מיוון, קבע שופט שאי אפשר להחזירם ליוון בגלל תנאי מחיה ירודים. 

בתוך כך, פולין הודיעה כי היא עשויה לקבל לשטחה מהגרים נוספים, במידה והאיחוד האירופי ינקוט בצעדים מסוימים, כך אמר סגן שר ההגנה, רפאל צרקובסקי. 
 
פולין דורשת, בין היתר, את הבטחת הגבולות החיצוניים של האיחוד האירופי, הפרדה בין אלה שבאמת זקוקים לסיוע לבין אלה שמהגרים מסיבות כלכליות ולאפשר לוורשה להשפיע על סינון המהגרים מסיבות ביטחוניות. 
 
"אם תנאים מסוימים ייענו, אנחנו מוכנים להראות יותר סולידריות מאשר עד כה", אמר צרקובסקי.