החרם על ישראל מגיע לאיסלנד: מועצת העיר ריקיאוויק, בירתה של מדינת האי הקטנה בצפון האוקיינוס האטלנטי, קיבלה השבוע החלטה סמלית שלא לרכוש מוצרים ישראליים "כל עוד נמשך הכיבוש של השטחים הפלסטיניים".



ההחלטה הסמלית הועלתה על ידי חברת המועצה מטעם הברית הסוציאל דמוקרטית, ביורק וילהלמדסוטיר, שפורשת מפעילותה במועצה ומתכוונת לנסוע לרשות הפלסטינית על מנת לעבוד בתור עובדת סוציאלית.



וילהלמדסוטיר קראה להחרים את המוצרים הישראליים על מנת להפגין מורת הרוח מהשליטה הישראלית בשטחים.



"באמצעות ההחלטה הזו, ריקיאוויק מראה שהיא תומכת בזכותם של הפלסטינים למדינה עצמאית וריבונית בגבולות 1967, בהתאם להחלטת מועצת הביטחון 242 והחלטת הפרלמנט על הכרה בפלסטין עצמאית מ-29 בנובמבר 2011 ועל מנת להביע מורת רוח מממשלת האפרטהייד הגזענית בישראל", נאמר בנוסח ההחלטה.



חרם מסוג זה הוא שיטה שנעשה בה שימוש על מנת להשפיע בדרכי שלום על ממשלות במדינות שבהן אין כבוד לזכויות אדם ויש התעלמות מאמנות בינלאומיות.



יו"ר המועצה, סולי תומסדוטיר, מברית הירוקים השמאלנית, אמרה כי להחלטה יש חשיבות רבה וציינה כי העיר עשויה להחרים מוצרים ממדינות אחרות שלטענתה גם מפרות זכויות אדם.



"אפילו שאנחנו עיר קטנה בחצי הכדור הצפוני, אנחנו עדיין יכולים לעשות את כל שביכולתנו על מנת להפעיל לחץ על ישראל לסיים את הכיבוש של השטחים הפלסטיניים. זה חשוב מאוד", אמרה תומסדוטיר.



החלטה זו מגיעה לאחר שבשבוע שעבר הצביע הפרלמנט האירופי בעד סימון מוצרים מההתנחלויות, החלטה שעוררה זעם בישראל. 



"הר געש של שנאה"



אולם לא כולם קיבלו בברכה את ההחלטה של איסלנד. הלדור הלדורסון, שעומד בראש מפלגת העצמאות במועצה שהצביעה נגד המהלך, הודה כי הוא סבור שלא מדובר בצעד בעל השפעה.



לדברי הלדורסון, סחר חופשי הוא הדרך הטובה ביותר להבטיח שלום וכי "צריך לבנות גשרים ועסקים הם אחת ממערכות הגשרים הטובים ביותר שקיימים".



איינר גאוטור סטיינגרימסון, פרקליט בכיר מריקיאוויק, אמר לאתר חדשות מקומי, כי מדובר בהפרה של החוקה מאחר שלמועצה המקומית אין סמכות לדון בסוגיות של מדיניות חוץ.



"זה בלתי חוקי כמו לאסור על עשיית עסקים עם אנשים ג'ינג'ים וזה לא משנה אם הם מצדיקים את ההחלטה שלהם תוך התייחסות לפעולות שבוצעו לכאורה על ידי הישראלים", אמר הפרקליט.



ממשרד החוץ נמסר בתגובה כי "הר געש של שנאה מתפרץ מבניינה של מועצת העיר רייקיאוויק. ללא שום סיבה והצדקה, מלבד שנאה לשמה, נשמעות קריאות להחרמת מדינת ישראל. אנחנו מקווים שמישהו באיסלנד יתעשת ויפסיק את העיוורון והחד צדדיות שמופגנת נגד מדינת ישראל, הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון".