"ישראל מחויבת לדו-שיח ישיר ופתוח עם כל שכנותיה בכל הנושאים של ביטחון אזורי", כך אמר אמש זאב שניר, מנכ"ל הוועדה לאנרגיה אטומית, בנאום בפני העצרת השנתית של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א).

שניר קרא לדחות את ההצעה של מדינות ערב ובראשן מצרים בנושא "יכולותיה הגרעיניות של ישראל" וכן הצעה להקים אזור חופשי מנשק גרעיני, והגדיר אותן "מונעות ממניעים פוליטיים". היום יוחלט אם יתקיימו דיון והצבעה על ההצעות.

לפי ההצעה, סבא"א צריכה לדרוש מישראל לפתוח את הכור הגרעיני בדימונה - שבו, לפי פרסומים זרים, היא מפתחת חומרים לנשק גרעיני - לפיקוח של הסוכנות. בעבר התקיים דיון בהצעה, שאף התקבלה, למרות שאין לה תוקף מחייב.


"במשך עשרות שנים מקדמת איראן תוכנית גרעין סודית והיא הגיעה לשולחן המשא ומתן עקב לחץ כבד של עיצומים בינלאומיים", אמר, "איראן תמשיך לספק הסברים מוטים ותסתיר או תשמיד מידע מפליל כפי שעשתה באתר הניסויים של פרצ'ין בשלוש השנים האחרונות".

לפני כשלושה שבועות ביקרו ראש המועצה לביטחון לאומי יוסי כהן ושליחו המיוחד של ראש הממשלה עו"ד יצחק מולכו בקהיר, ונפגשו עם בכירים מצריים. ישראל הציעה שמצרים ומדינות הליגה הערבית יניחו את נוסח ההחלטה אך יסכימו שלא יתקיים בה דיון.